Wednesday, May 31, 2023

Usaha dan Ikhtiar Memilih dengan Gigih

Hendak masuk marathon, kita berusaha dan berikhtiarlah dengan gigih untuk memilih kasut yang paling sesuai mengikut kehendak laluan, tidak sekadar mengikut memilih mengikut kesukaan. Kerana ia belum tentu sesuai untuk kelajuan larian dan tidak dapat pula hendak ditukar2 setelah larian kita bermula. Jika ia membantu kelajuan, beruntunglah kita. Tetapi jika ia membuatkan kita kurang kelajuan, payahlah kita. Baik buruknya kita nak kena tanggung sampai ke akhir larian, atau sampai kita berhentikan larian, atau sampai kita terhenti larian.


Hendak menyertai upacara atau majlis di raja, ada yang tempohnya 3 jam. Umumnya bukan boleh keluar2 dah majlis tu. Nak bangun dari kerusi pun tak dibenarkan. Jadi, kita berusaha dan berikhtiarlah dengan gigih untuk mendapatkan pakaian yang paling sesuai, bukannya asal pakaian yang paling kita suka. Jika kita terpilih yang kurang sesuai atau yang tidak sesuai, contohnya yang hangat hingga peluh bersimbah-simbah, kita bukan dapat menukarnya lagi melainkan terpaksa bertahanlah sehingga ke akhir majlis atau sehingga kita jatuh pengsan.


Hendak terbang ke destinasi (contohnya ke kadrat Ilahi), kita usaha dan ikhtiarlah dengan gigih pilih sayap yang paling sesuai yang boleh kita dapat, bukan pilih yang paling kita suka yang kita boleh dapat. Sayap yang betul akan melancarkan penerbangan kita ke destinasi. Sayap yang kurang betul akan membuatkan kita tidak selesa sepanjang penerbangan dan terlewat tiba. Boleh jadi ketika kita tiba, keramaian sambutan sudah pun berakhir. Sayap yang tidak betul pula akan merosakkan penerbangan lalu jatuh sebelum sampai ke tujuan dan terkandas di hutan atau lautan.


31/5/23

No comments: