Saturday, May 13, 2023

Hadithnya Sahih Tapi Huraiannya Palsu

Menggunakan hadith2 palsu memang berbahaya, namun menggunakan hadith2 yang tidak palsu termasuklah HADITH2 SAHIH tapi menggunakan HURAIAN2 YANG PALSU, hal itu sangat berbahaya malah memang banyak berlaku. Tidak mustahil hal itu adalah lebih berbahaya.


Lebih2 lagi jika yang mengamalkan perbuatan itu orang2 yang bertitle, berPHD, berjawatan dan berpengaruh. Mereka berselindung di sebalik penggunaan hadith2 sahih tetapi huraian2 dan pemahaman2 yang mereka lontarkan ke tengah masyarakat itu adalah yang palsu2. Di sinilah sebahgaian anggota masyarakat tertipu. Jika menggunakan riwayat2 yang sahih tetapi dengan huraian2 yang lemah sekalipun, sudah punya risiko besar. Apatah lagi jika huraiannya palsu.


Masyarakat yang tidak ada ilmu tentang perbezaan antara ilmu penghafalan hadith, ilmu tentang penghuraian maksud2 hadith, ilmu saringan hadith dan sebagainya akan menyangkakan semua itu satu cerita sahaja lalu dengan mudah2 akan terkena. Lebih berbahaya jika si awwam itu jenis yang lemah atau tidak ada ilmu hadith tetapi bersemangat. Disangkakannya jika seseorang itu menggunakan hadith sahih, maka pastilah huraiannya benar dan mustahil palsu. Disangkakannya juga jika seseorang itu menggunakan hadith hasan atau hadith dhaif, maka sudah pastilah huraiannya tidak sahih. Sangat berbahaya.


13/5/23

No comments: