Wednesday, May 31, 2023

Hebat pada Maklumat, Miskin pada Sifat

 

Jika maklumat2 agama bertambah (termasuklah maklumat yang tinggi2) tapi sifat2 mazmumah kita masih tidak berubah dan sifat2 mahmudah kita tidak pula bertambah, itulah namanya musibah. Lebih2 lagi jika kita berbangga pula dengan sifat2 mazmumah kita, kita berasa ok, kita berasa hebat, kita berasa cool, atau kita berasa kita punya kelainan yang hebat.


Kata Imam al-Ghazali (sebagaimana dalam Ihya'), kita mestilah faham bahawa MATLAMAT TERAWAL kita mempelajari ilmu2 agama adalah untuk mendapatkan sifat2 mahmudah. Tetapi jika matlamat terawal ini pun kita masih huru-hara, bagaimana kita mahu lurus dan pantas dalam matlamat2 seterusnya?


Menurut Imam lagi, selepas bagus sifat2 mahmudah dan terbenam sifat2 mazmumah ini, barulah kita dapat "mendaki" ke "alam tinggi" iaitu alamnya para malaikat. Dan untuk "masuk" ke "alam" itu, hanya yang lebih kurang seumpama malaikat sahajalah yang layak menjadi penghuninya. Jadi, kita nilaikan diri sendiri sebelum orang lain menilai kita. Adakah kita ini berperwatakan sebagaimana para malaikat atau sebenarnya kita lebih berperwatakan sebagaimana syaitan? Kita berperwatakan sebagaimana R4'S atau kaki2 gaduh di Chicago?


Jangan kita mudah terpedaya dengan orang2 yang melazimi sifat2 mazmumah tetapi berbicara tentang maklumat yang tinggi2. Iblis pun boleh bicara hal yang tinggi2. Jangan kita mudah terpedaya dengan orang2 yang mengekalkan sifat2 mazmumah tetapi melakukan hal2 luar biasa yang mencarik adat. Iblis dan pasukannya pun boleh juga melakukan hal2 yang mencarik adat. Ini semua sebenarnya hanya tipu daya yang mudah lagi lemah, tetapi banyak orang terkena dengan mudah.


31/5/23

No comments: