Tuesday, May 30, 2023

Mesti Ada Sebab-Musabab Yang Berat Tu

 

Sekumpulan budak2 Tahun 5 datang ke rumah Faizulmi.


Puat : Faizulmi. Jom kita pi rumah Apun. Tepi rumah dia ada sungai. Kawan2 kita semua nak mandi sungai.


Faizulmi : Aku tak boleh pegi la Puat. Bapak aku tak bagi la.


Puat : Alaaah, bapak aku pun tak bagi jugak! Steady la. Jom!


Faizulmi : Tak pa lah. Hampa pi lah. Aku tak berani la.


Puat : Dah la geng. Payah nak ajak Apun ni. Penakut sangat. Tak boleh geng la dengan kita. Jom, blah!


Faizulmi : (Dalam hati.... Hampa boleh la. Hampa balik rumah satgi kena marah ja. Paling kuat pun kena libaih dengan rotan sekali dua. Yang aku ni hampa tak tau... aku kalau kena, kalau rotan tu, seluruh badan kena sebat. Kalau kena talipinggang, kurang2 20 kali libaih. Sampai pecah kedarah, sampai lembik aku kena. Malam kena tidoq kat luaq. Sehari semalam tak dibagi makan. Kalau mak aku masuk campoq, dengan mak2 aku pun kena seliang dua. Aku nak cerita semua, tak dapat. Kalau aku cerita pun, hampa susah nak percaya. Cuma aku mintak Allah bagi la hampa paham yang aku punya kesusahan ni lagi berat berkali2 ganda daripada hampa, dan hampa boleh terima pasai apa aku selalu tak boleh join hampa walaupun hampa tak tau cerita hat yang dalam2).


30/5/23

No comments: