Wednesday, May 31, 2023

Hari2 yang Tiada Masuk Ilmu Agama Itu Bagaikan Malapetaka

 

Pada hari2 yang tidak bertambah ilmu2 agama kita itu eloklah jika dapat kita anggap ia seolah2 "bencana". Dengan cara begini, barulah kita ada lebih motivasi. Tetapi jika kita anggap biasa2 sahaja, atau kita anggap tak rugi apa2 pun, atau kita anggap memang ada rugi tapi sedikit sahaja (tak de apa sangatlah)... memang susahlah untuk kita dapat pergi jauh. Pastikan tidak ada hari yang tidak masuk ilmu2 agama yang baharu ke dalam diri kita.


Ibarat mengumpul batu2 permata di tengah panas membakar di sepanjang perjalanan. Pada hari2 yang kita tidak mahu berjalan, tak dapatlah kita mengutip batu2 permatanya. Jika kita istiqamah berjalan juga sekadar walaupun selangkah dua setiap hari, dapatlah kita kutip juga batu2 pertama walau seketul dua.


Perjalanan kita itu ada tempoh tamatnya (kematian kita). Bagi setiap orang, berlainan tempoh tamatnya. Sementara masih belum sampai tempoh tamatnya yang entah bila tiba itu, kita masih sentiasa ada peluang untuk terus melangkah mengutip batu2 permata (ilmu2 agama). Setelah tiba tarikh luputnya, langkah kita akan terhenti selama-lamanya dan dapatan kita hanya sebanyak yang diusaha itulah sahaja.


Kita mungkin baru dapat segenggam dua. Tapi ada orang2 yang dapat penuh timba, ada yang penuh sarat bakulnya, ada yang sebanyak bebanan unta, ada yang sebanyak bebanan 40 ekor unta dan sebagainya.


31/5/23

No comments: