Tuesday, May 30, 2023

Tarbiah Ilmu2 Mengenal Allah dalam Perkumpulan?

 

Tok Dahlan : Dah lebih 30 tahun engkau berada dan berjuang dalam perkumpulan tersebut. Ada ke guru utama atau tokoh2 utama perkumpulan itu mentarbiahkan engkau dan anggota perkumpulan itu sekurang2nya ilmu mengenal Allah (ma'rifatullah)?


Haji Berahim : Hmmm... macam tak ada...


Tok Dahlan : Ada ke dalam agenda atau sukatan tarbiah perkumpulan itu untuk menjadikan anggota2 mereka agar sampai kepada ma'rifatullah?


Haji Berahim : ...mmm... tak ada. Tapi memang ada beberapa orang ilmuwan dalam perkumpulan itu yang mahir tentang ilmu ma'rifatullah. Dan ada segelintir anggota jemaah yang berguru dengan mereka.


Tok Dahlan : Itu memang benar. Tapi hal itu bukan berada dalam dasar, agenda dan sukatan tarbiah perkumpulan. Mereka mengajar atas sendiri2 dan yang belajar pun atas sendiri2. Perkumpulan tidak berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran ilmu ma'rifatullah tersebut. Jelasnya perkumpulan itu sebagai jemaah (bukan sebagai perindividuan) memang tidak bermatlamat secara khusus untuk menyampaikan anggota2nya kepada mengenal Allah. Dalam kata lain, jika anggota2 perkumpulan itu sendiri tidak punya kesedaran untuk belajar sendiri, maka sampai ke sudahlah mereka tak ada ilmu tentang ma'rifatullah dan tidak dapat mengenal Allah. Sebab itulah sangat ramai anggotanya sekadar tahu Allah tetapi tidak mencapai mengenal Allah. Apatah lagi untuk mencapai yang selepas2 daripada itu.


Haji Berahim : Bagaimana dengan perkumpulan yang engkau sertai pula?


Tok Dahlan : Memang menjadi dasar, matlamat dan keutamaan kami untuk berusaha dan berikhtiar dengan gigih bagi menyampaikan diri, anggota perkumpulan dan orang2 lain kepada sekurang-kurangnya ma'rifatullah (mengenal Allah).


Haji Berahim : Jadi, perlukah saya berhenti daripada perkumpulan itu?


Tok Dahlan : Tidak perlu. Boleh diteruskan sahaja. Ilmu ma;rifatullah ini tidka mengganggu pun keaktifan engkau dalam mana2 perkumpulan yang benar.


Haji Berahim : Bagaimana dengan pelajaran ilmu mengenal Allah?


Tok Dahlan : Sebarang usaha dan kerja ni kalau dibuat secara berjemaah, lagilah baik. Engkau sertailah mana2 perkumpulan yang mentarbiahkan anggota2nya dengan ilmu mengenal Allah dan seterusnya. Tetapi jika engkau hendak cuba secara individu pun boleh juga. Sertailah mana2 majlis pengajian yang mentarbiahkan ilmu mengenal Allah.


Haji Berahim : Jika begitu al-kisahnya, maka insya-Allah aku akan mencuba.


30/5/23


No comments: