Wednesday, September 4, 2024

Tafsir Mimpi Bangunan 7 Level

 

Pertanyaan : Itu hari saya ada bermimpi. Saya berada dalam satu bangunan yang bertingkat. Bangunan itu besar dan hendak ke tingkat lain kena macam tawaf bulatan tu barulah dapat ke aras lain. Saya berjalan naik satu persatu tingkat. Tapi saya agak lupa hal bangunan tersebut.


Tapi yang saya ingat, sampai tingkat paling atas dan pada masa itu kuat perasaan saya mengatakan ini tingkat tujuh. Dan waktu saya berjalan di tingkat tersebut, saya nampak Ustaz xxx. Dan saya terkejut. Dalam hati saya waktu itu saya cakap, “Eh, ni tuan ustaz! Muda betul!” Banyak kali saya pandang Ustaz xxx masa tu sebab terkejut. Muda betul dan dalam keadaan Ustaz xxx duduk bersila. Dan ada tiga empat orang yang saya tak kenal ada di sebelah Ustaz xxx. Semua muda2 belaka. Dan Ustaz xxx pun muda betul, dalam lingkungan umur saya, dalam 30-an macam tu.


Jawapannya : Saya ceritakan mimpi ini kepada sekumpulan orang. Tiba2 Dzul al-Ghazali terus tafsirkan dan tafsirannya untuk mimpi yang ini memang bagus. Menurutnya, mimpi ini bercerita tentang dapatan pada jalan keruhanian. Pada usia Ustaz xxx 30-an dulu, begitulah gambaran keadaan, dapatan atau maqamnya. Dan tuan sendiri insya-Allah dengan usaha yang gigih akan dapat sampai ke sana dalam usia 30-an ini juga. Wallahu’alam.


1/9/24

No comments: