Sunday, September 29, 2024

Imam Ghazali Ada Bahas Tentang Zikir Hu Hu hu?

@ Wa’alaikumussalam.

1. Sahaya tak pernah terjumpa dan tak pernah diberitahu oleh mursyid dulu.

2. Tak mustahil ada, tapi setakat ini sahaya berpegang kepada tak ada.

3. Ada orang kata khabarnya Imam al-Ghazali ada menulis sedemikian. Tapi SETAKAT YANG SAHAYA SEMPAT CARI2 DULU, kata2 Imam al-Ghazali itu diambil dalam kitab lain yang bukan karangan Imam al-Ghazali. Penulis kitab itu yang kata Imam Ghazali berkata begini begini. Wallahua’lam.

4. Satu lagi yang sahaya jumpa pulak, ada pulak yang kata itu penulisan adik Imam al-Ghazali iaitu Imam Ahmad al-Ghazali dalam salah satu penulisannya. Maka sudah bercampur-aduk pulak sumbernya. Wallahua’alam.

5. Kalau tak salah sahaya, kedua2 penulisan itu lebih kepada menceritakan tentang wujudnya orang2 yang mengamalkan LAFAZ ZIKRULLAH sebegitu. Bukannya anjuran untuk mengamalkan lafaz zikrullah sebegitu (kepada para pengamal Tarekat Ghazaliyah).

6. Dalam sukatan pelajaran Tarekat Ghazaliyah, tidak ada anjuran AMALAN LAFAZ ZIKRULLAH yang berbunyi “Hu.” Selepas lafaz zikrullah “Allah”, maqam seterusnya ialah terus ke ZIKRULLAH tanpa huruf, bunyi, tulisan atau suara.

7. Umumnya, kalau disebut “Hu” dan kita tujukan kepada “Dia”, hal itu hukumnya adalah harus (boleh).

Contohnya :

i) kita digalakkan berlafaz zikrullah “Laa IlahaillALLAH” yang ertinya “Tidak ada Ilah selain ALLAH”.

ii) Ada ayat yang berbunyi “Laa IlahaillaHU” yang ertinya “Tidak ada Ilah selain DIA.”

Maka perkataan “Dia” dalam ayat kedua itu sebagai ganti nama kepada “Allah” dalam ayat pertama. Pendek kata, tuju kepada Dia juga. Maka (dari segi bolehnya untuk diamalkan oleh sesiapa maka) dikira boleh (harus) berlafaz zikrullah menggunakan “HU” (DIA).

iii) Ada pula ayat yang berbunyi “Laa Ilahailla ANTA” yang ertinya “Tidak ada Ilah selain Engkau.” *** (Renungan tambahan) Tapi... tak ada pulak orang nak berlafaz zikrullah “Anta. Anta. Anta.” Jika boleh guna “HU”, bolehlah juga guna “ANTA”. Wallahua’lam.

8. Sefaham sahaya, R4’S (Rasulullah saw, 4 orang sahabat paling utama, dan sahabat2 utama yang lain) tak amalkan LAZFA ZIKRULLAH yang berbunyi “HU”.


Maka jawapan keseluruhannya – (setakat inilah...) PENDEK KATA Imam al-Ghazali tidak beramal dengan LAFAZ ZIKRULLAH “Hu. Hu.Hu” dan tidak membahas tentang LAFAZ ZIKRULLAH tersebut. Wallaahua’lam.


27/9/24

No comments: