Saturday, September 21, 2024

Nak Bertalaqqi Kitab Imam Ghazali

 

Xxx Xxxxxxxx menulis : Salam ustaz, macam mana boleh saya belajar dengan ustaz? Saya ingat nak talaqqi kitab Imam Ghazali... tapi saya tinggal di Kelantan.


Jawapannya : Waalikumussalam Tuan Abu Muhammad. Buat masa ini mungkin agak sukar untuk bertalaqqi dengan saya. Ceritanya... sejak 2007 sampailah 2019 memang saya mengajar di masjid dan surau2, tetapi sejak Oktober 2019 saya sudah mula mohon berhenti, termasuklah jemputan berceramah untuk majlis2. Ketika itu saya ada mendapat alamat tertentu, maka saya pun berhentilah. Sehingga sekarang (hujung 2024) pun saya masih tidak mengajar lagi.


Bermula Mac 2020, sesekali saya cuma ada buat rakaman sambungan pengajian kitab Ihya’ ‘Ulumuddin karangan Imam al-Ghazali lalu dimuatnaik ke Youtube, sampailah sekarang. Syarahan kitab Ihya’ ada di sana bermula siri 1 sampailah sekarang siri 288.


Kesimpulannya, kalau dari segi hendak bertalaqqi kitab2 Imam al-Ghazali dengan saya pada masa sekarang, memang sukar untuk diadakan.


20/0/24


No comments: