Wednesday, August 7, 2019

Keutamaan Solat Berjemaah dan Sujud

Keutamaan Solat Berjemaah

Sabda Rasulullah saw : “Solat berjemaah itu melebihi solat sendirian dengan 27 darjat.” (Bukhari, Muslim)

Sabda Rsulullah saw : “Sesungguhnya aku bercadang untuk menyuruh seseorang menjadi imam (menggantikan aku) yang mengimami solat orang ramai, lalu aku sendiri pergi mencari orang-orang yang (sengaja) meninggalkan solat berjemaah lalu kubakar rumah-rumah mereka.” (Bukhari, Muslim)


Keutamaan Sujud

Nabi saw bersabda : “Tiadalah seorang muslim bersujud kepada Allah dengan satu sujud melainkan diangkat oleh Allah satu tingkat dan dihapuskan daripadanya satu kejahatan dengan sujud itu.” (Muslim)

Seorang lelaki meminta kepada Rasulullah saw : “Berdoalah kepada Allah agar dijadikan-Nya aku dalam kalangan orang-orang yang mendapat syafaatmu dan diberikan-Nya rezeki kepada aku dapat berteman denganmu di jannah.”
Maka jawab Nabi saw : “Bantulah aku dengan membanyakkan sujud.” (Muslim)

Firman Allah : “Dan sujudlah dan dekatkanlah diri (kepada Allah).” (Al-Alaq : 19)
Lihatlah hubungan antara sujud dan kedekatan diri kita kepada Allah.

Firman Allah SWT : “Pada wajah mereka (di akhirat nanti) ada tanda-tanda sujud.” (Al-Fath : 29)

Kata Abu Hurairah ra : “Seseorang hamba lebih dekat dengan Allah ketika sujud, maka banyakkanlah doa ketika itu.”

No comments: