Adab Sopan Orang Faqir
a) Orang faqir
tidak boleh membenci kefaqiran yang diuji oleh Allah ke atasnya itu. Contohnya
orang yang dibekam. Ia tidak suka (membenci) kesakitan (dan kesusahan) akibat
berbekam itu. Tetapi ia tidak pula membenci perbuatan bekam dan tidak juga
membenci si tukang bekam. Hal ini kerana ia tahu kebaikan berbekam itu sekalipun
ada menyakitkan tubuhnya.
b) Orang faqir
mestilah baik akhlaknya, taat akan Rabbnya, tidak mengadu-ngadu kesusahannya
(berusaha menutup kefaqirannya), dan bersyukur kepada Allah atas kefaqirannya.
Tidak boleh berakhlak buruk, mendurhakai Rabbnya, banyak mengadu, dan marah
dengan qadha’ Allah. Maksudnya, bukan semua orang faqir dikira terpuji dan
mendapat pahala di sisi Allah. Yang terpuji dan mendapat pahala hanyalah mereka
yang tidak marah lagi redha. Jangan sampai harga diri kita merudum di hadapan
orang lain.
c) Orang faqir
janganlah menghinakan dirinya kepada orang-orang kaya. Jangan “berminyak air”
(bermuka-muka) kerana mengharapakan pemberian orang-orang kaya itu.
d) Orang faqir
mestilah terus melaksanakan segala amal ibadah. janganlah amal ibadahnya jadi
lemah kerana hidup faqir.
e) Orang faqir
juga masih boleh memberi, bersesuaian dengan keadaannya. Bukannya apabila kita
hidup faqir, kita tidak perlu lagi memberi kepada orang lain dan hanya menanti
pemberian sahaja.
32.2.2 Adab Menerima Pemberian
a) Pertama :
Hadiah. Hadiah boleh diterima. Menerima hadiah itu termasuk sunnah Rasulullah
saw. Tetapi sekiranya ada risiko untuk
diungkit-ungkit oleh pihak yang memberi pada kemudian hari, maka lebih baiklah
menolaknya.
b) Kedua :
Sedekah atau zakat. Apabila ada orang mahu memberikan sedekat atau zakat kepada
kita, kita nilaikan diri kita terlebih dahulu sama ada taraf kita memang layak
untuk menerima sedekah atau zakat itu. Jika kita berasa ragu-ragu, hal itu
menjadi syubhat. Hal yang syubhat eloklah dielakkan. Jika kita tidak layak,
janganlah diambil.
c) Ketiga : Pemberian
dengan tujuan yang tidak terpuji. Contohnya pemberian itu bermatlamatkan
menunjuk-nunjuk, riya’, untuk mendapatkan kemasyhuran, atau ada udang di
sebalik batu. maka sayugialah ditolak.
32.2.3 Adab Meminta
Meminta itu dibenarkan sekiranya darurat atau ada hajat keperluan yang
penting yang menghampiri darurat. Sikap suka meminta-minta itu haram kerana
perbuatan itu tidak terlepas daripada tiga perkara yang diharamkan, iaitu :
a) seolah-olah menunjukkan
kita mempertikaikan (memprotes) kadar nikmat yang Allah berikan kepada kita itu.
b) kita
menghinakan diri kita kepada selain Allah, sedangkan kita hanya boleh
menghinakan diri kepada Allah sahaja. Meminta-minta membuatkan kita menghinakan
diri kita kepada orang lain.
c) kita akan
menyakitkan (membuat tidak selesa) orang yang diminta. Ada orang yang tidak
bersedia untuk memberi, tetapi dia terpaksa memberi kerana malu jika tidak
dapat memberi. Ada juga yang memberi kerana mahu menunjukkan yang dia mampu.
Maksudnya, tidak ikhlas memberi. Hal-hal sebegini puncanya ialah si peminta. Jika
dia tidak meminta, sudah tentu hal itu tidak berlaku.
No comments:
Post a Comment