Tawakal dalam Berubat
Apabila terdapat bahagian diri kita yang mulai melemah, merosak dan
tidak sihat, kita memerlukan usaha dan ikhtiar untuk menguatkan, memulihkan dan
menyihatkannya kembali. Usaha-usaha untuk menghilangkan atau mengurangkan
kelemahan, kerosakan dan ketidaksihatan itu terbahagi kepada beberapa keadaan
iaitu :
a) Usaha yang dari
segi logiknya kita yakin PASTI akan berlaku perubahan. Contohnya minum
air biasanya pasti akan dapat menghilangkan rasa haus dan makan roti (atau
makanan ruji yang lain) biasanya pasti akan menghilangkan rasa lapar. Kaitannya
sangat jelas. Sesiapa yang sengaja meninggalkan makan dan minum dengan alasan
untuk bertawakkal, hal itu bukanlah tawakal. Sekiranya dengan meninggalkan
makan minum itu boleh membawa kepada kematian, perbuatan itu adalah haram.
b) Usaha yang dari
segi logiknya akan berlaku perubahan tetapi TIDAK KUAT KEPASTIANNYA sebagaimana
keadaan pertama tadi. Contohnya dengan berbekam, minum ubat, dan dalam hal
ehwal kedoktoran yang lain. Kaitannya agak jelas. Apabila kita melakukan usaha sebegini,
hal ini tidaklah bertentangan dengan tawakal.
c) Usaha yang
dari segi logiknya TIDAK akan membawa perubahan. Contohnya berubat melalui ilmu
tenung/tilik dan mentera-mentera. Tiada kaitan.
Jelasnya berubat tidaklah berlawanan dengan tawakal. Buktinya adalah
daripada sunnah Rasullah saw sendiri.
“Tidaklah daripada suatu penyakit pun melainkan ada
ubatnya, yang diketahui oleh orang yang tahu, dan yang tidak diketahui oleh orang
yang tidak tahu, keuali as-sam (mati).” (Ahmad, Thabrani)
“Berubatlah wahai hamba Allah! Sesungguhnya Allah menjadikan
penyakit dan ubat.” (Turmizi, Ibnu Majah)
Jelas bahawa Rasulullah saw menyuruh kita berusaha berubat.
“Tidaklah aku melalui suatu jemaah pun daripada
malaikat melainkan mereka mengatakan : “Suruhlah umatmu berbekam.” (Turmizi,
hadith hasan gharib)
Hadis ini menunjukkan anjuran agar berubat.
Nabi saw bersabda kepada Ali ra yang ketika itu sedang sakit mata : “Jangan
engkau makan yang ini (ruthab – kurma yang belum kering). Makanlah yang ini
(siliq – sejenis tumbuhan yang dimasak dengan tepung syair). Sesungguhnya yang
ini lebih sesuai untuk engkau.” (Abu Dawud, Turmizi)
Perilaku Rasululah saw dalam hadis ini menunjukkan baginda memang
mengajurkan agar kita berusaha mengelakkan sesuatu yang kurang baik untuk
kesihatan dan agar kita berusaha mencari sesuatu yang baik untuk kesihatan.
No comments:
Post a Comment