Pertama : Orang yang mencintai Allah tentunya cinta
untuk bertemu dengan Allah di akhirat nanti, yakni setelah masuk ke jannah
nanti. ‘Memandang’ Allah di akhirat nanti merupakan kenikmatan dan kelazatan
yang tertinggi, mengalahkan nikmat-nikmat Jannah itu sendiri. Tetapi untuk
bertemu dengan Kekasih, mestilah melalui
kematian. Oleh itu, pecinta mestilah orang yang tidak membenci mati, dan
membuat persediaan untuk melalui kematian itu.
Sabda Nabi saw : “Sesiapa yang mencintai
untuk bertemu dengan Allah, nescaya Allah juga cinta untuk bertemu dengannya.”
(Bukhari, Muslim)
Kedua : Membanyakkan sujud (banyak melakukan solat-solat sunat).
Sebahagian salaf berkata : “Tidak ada suatu
perkara pun yang lebih dicintai oleh Allah pada hamba sesudah cinta untuk
bertemu dengan Allah,selain daripada banyak sujud. Maka dahulukanlah kecintaan
untuk bertemu dengan Alah dengan sujud.”
Ketiga : Sanggup berperang
(berjuang) pada jalan Allah dengan perancangan yang bagus.
Firman Allah : “Sesungguhnya Allah
mencintai orang-orang yang
berperang pada jalan Allah dalam barisan perang yang teratur.” (As-Saf : 4)
Firman-Nya : “Mereka berperang pada jalan
Allah, lalu mereka membunuh dan terbunuh.” (At-Taubah : 11)
Keempat : Tidak membenci mati.
Sufyan ath-Tahuri dan Bisyr al-Hafi mengatakan
: “Tidak benci kepada mati kecuali orang yang ragu.”
Benci mati berlaku kerana kuatnya cinta kepada
dunia.
Ahli-ahli sufi meminta dipanjangkan umur bukan
kerana mereka membenci mati, tetapi kerana mahu mempertingkatkan maqam masing-masing sebagai persediaan terbaik sebelum bertemu dengan Allah.
Kelima : Mengutamakan apa yang disukai oleh Allah
berbanding apa yang disukai oleh diri sendiri.
Maksudnya, hatinya memang suka untuk mentaati
perintah-perintah Allah dan suka untuk menjauhi segala larangan Allah. Orang
yang bercinta sudah tentu akn mendahulukan kemahuan kekasihnya berbanding
kemahuan dirinya sendiri.
Keenam : Mencintai zikrullah.
Orang yang benar-benar mencintai Allah
tentunya sangat suka ingat akan Allah dan banyak ingat akan Allah.
Ketujuh : Mencintai Al-Quran.
Kata Sahl : “Tanda mencintai Allah ialah
mencintai Al-Quran. Tanda mencintai Al-Quran ialah mencintai Nabi saw. Tanda
mencintai Nabi ialah mencintai sunnah.”
Kelapan : Mencintai Nabi saw.
Firman Allah : “Katakan : Jika benar kamu mencintai
Allah, ikutlah aku, nescaya kamu akan dicintai oleh Allah.” (Ali ‘Imran :
31)
Kesembilan : Suka bersenang-senang dengan khilwah dan
munajah.
Maksudnya suka memperuntukkan masa tertentu untuk
bersendirian lalu bermesra-mesraan dengan Kekasihnya yakni Allah swt,
lebih-lebih lagi pada malam hari.
Firman Allah Taala : “Orang-orang yang beriman itu,
hati mereka tenteram dengan mengingati Allah. Ketahuilah, dengan mengingati
Allah, tenteramlah hati.” (Ar-Ra’d : 28)
Kesepuluh : Tertanam dalam jiwanya bahawa terlepas
selain Allah tidak mengapa lagi, asalkan jangan terlepas akan Allah. Orang
jenis ini akan berasa sedih atas keluputan setiap saat yang kosong daripada
zikir dan taat kepada Allah. Jika boleh, dia hendak sentiasa dalam keadaan
ingta akan Allah dan sentiasa dalam keadaan taat.
Kesebelas : Berasa sedap dan lazat untuk taat kepada
perintah-perintah Allah.
Orang yang merindu itu tidak berasa berat
berjalan (berusaha) untuk memenuhi keinginan orang yang dirinduinya. Dia berasa
enak melayanainya dengan hatinya sekalipun kesukaran melanda tubuhnya.
Kedua belas : Mengasihi segala makhluk Allah tetapi bertegas
terhadap musuh-musuh Allah dan
orang-orang yang melakukan sesuatu yang tidak disukai oleh Allah.
Firman Allah SWT : “Bersikap tegas terhadap
orang-orang yang tidak beriman, (dan) bersikap kasih
sayang antara sesama mereka.”
(Al-Fath : 29)
Orang jenis ini tidak terkesan dengan celaan
orang-orang yang suka mencela.
Ketiga belas : Ada perasaan takut (risau, bimbang,
khuatir), iaitu takut terlepas Allah, takut terjauh daripada Allah, takut cinta
menjadi lemah, takut terubah hati dan sebagainya. Apabila ada takut, maka adalah juga harap akan hal-hal itu.
Inilah antara tanda-tanda cinta akan Allah.
Kata Imam Al-Ghazali : “Sesiapa yang sempurna
pada dirinya tanda-tanda ini, maka sempurnalah kecintaannya dan ikhlaslah
cintanya. Maka bersihlah di akhirat minumannya (air tasnim) dan lazatlah
minumannya. Sesiapa yang bercampur kecintaannya itu dengan kecintaan kepada
selain Allah, nescaya ia bernikmat-nikmatan di akhirat menurut tahap
kecintaannya itu, kerana bercampur minumannya dengan kadar minuman orang-orang
muqarrabin.”
“Sesungguhnya orang2 yang baik (al-abrar)
berada dalam kesenangan.”
(Al-Infitar : 13)
“Mereka (orang-orang abrar) diberi minuman yang dimeterai. Meteranya ialah
kasturi. Dan untuk ini hendaklah berlumba-lumba orang-orang yang mahu berlumba. Dan campurannya daripada
Tasnim (sebuah mata air di jannah) - satu mata air minuman orang-orang muqarrabin (golongan yang lebih
tinggi darjat mereka di dalam jannah).” (Al-Mutaffiffin : 25-28)
Kata Imam : “Baiknya (hebatnya) minuman orang-orang
abrar itu adalah kerana ada bercampur dengan air minuman para muqarrabin (air tasnim).”
No comments:
Post a Comment