Wednesday, August 16, 2023

Sudah Di Mulut Pun, Jika Bukan Rezeki Kita...

 

Ketika Asan leka melihat rombongan pengantin tiba, Atan mengambil (mencuri) daging di pinggan Atan lalu terus dimasukkan ke mulutnya. Beberapa lama kemudian baru Asan terperasan. Dia pun bertanya kepada Atan.


Atan : Itulah ye... kalau bukan rezeki kita tu, walau sudah dihalakan ke mulut kita pun, tetap terhalang dan masuk ke mulut orang lain. Yakinlah, Allah Maha Kuasa. Sudah tentu ada hikmah dan rahsianya. Kita redha aje. Kita tiada daya upaya. Perancangan-Nya adalah yang terbaik untuk kita.


Asan : Oh, begitu! Jadi, kalau sesuatu itu memang rezeki kita, walau tak disuap ke mulut pun, tetap akan masuk ke mulut dan perut kita kan?


Atan : Err... iye le. Betul le tu.


Asan : Sekarang ni.. nasi, lauk-pauk dan air di depan engkau tu, engkau jangan halakan ke mulut. Engkau tengok saja. Sebab jika ia sudah rezeki engkau, tetap akan masuk ke mulut dan perut engkau juga walau engkau tak halakan ke mulut, kan? Yakinlah, Allah Maha Kuasa. Sudah tentu ada hikmah dan rahsianya. Kita redha aje. Kita tiada daya upaya. Perancangan-Nya adalah yang terbaik untuk kita.


Atan : Adohhh! Ok, lah. Aku ganti balik daging engkau. Nah! Jangan marah aaa. Melawak ja... hehe.


***Menyalahgunakan hakikat itu mendatangkan murka-Nya dan dosa.


Abu Zulfiqar al-Amsyari

15/8/23

Blog Debunga Teratai Syurgawi


No comments: