Thursday, August 3, 2023

Mencari Maksud Selawat Pada Tahun 1999 (bah. 1)

 

Pada minggu lepas, seorang hamba Allah bertanya kepada sahaya tentang maksud perkataan SELAWAT. Mengapa dia bertanya? Menurutnya, dia ada menonton satu video “perdebatan” antara dua orang. Dalam video itu, salah seorang daripada mereka mengatakan perkataan SOL (pada solawat atau selawat) itu TIADA SEBARANG MAKNA manakala yang seorang lagi pula mengatakan bahawa kalimah “Allahumasolli ‘ala Muhammad” itu ertinya Allah DISERU kepada Muhammad. Oleh sebab itu hamba Allah ini pun berasa ingin tahu.


Persoalan oleh hamba Allah ini mengingatkan sahaya akan pengalaman sahaya pada awal tahun 1999. Ketika itu sahaya ada bertanya kepada guru mursyid sahaya tentang maksud selawat iaitu selawat nabi atau selawat kepada nabi yang selalu kita sebut2 itu. Terus sang mursyid mengatakan yang dia memang mahu menugaskan sahaya untuk mencari erti selawat. Macam tahu2 pula.


Ketika itu sahaya belum ada komputer, telefon bimbit, komputer riba dan yang seumpamanya. Nak tekan keyboard komputer pun tak berani, takut hilang data. Pada akhir tahun 1999 barulah pertama kali sahaya mempunyai PC dan internet. Jadi, memang susah jika hendak menyelesaikan satu2 tugasan berkaitan dengan maklumat. Selama lebih kurang tiga bulan ke sana ke mari, jumpa orang itu orang ini, beli buku2/ kitab2, pinjam buku2/ kitab2, tulis guna tangan, guna mesin taip lama, dengan keterbatasan pengetahuan bahasa Arab, ke pusat sumber, ke perpustakaan2, menelefon ke sana sini di pondok telefon... alangkah jauh mudahnya zaman sekarang.


Jadi, dalam penulisan ini sahaya akan kongsikan pengalaman sahaya dalam mencari erti selawat dalam bahasa Melayu KETIKA ITU (setakat yang sahaya ingat lebih kurang). Di samping itu penulisan ini juga akan cuba menanggap pandangan kedua-dua orang “pendebat” tersebut.



LANGKAH PERTAMA – Kumpul Pengertian2 Selawat


Pada awalnya sahaya kumpulkan pengertian selawat dalam bahasa Melayu daripada pelbagai sumber. Antaranya dikatakan selawat itu bermaksud doa, memuliakan, ada yang menulisnya selawat sahaja tanpa terjemahan, solat, pujian, memohon rahmat, kasih sayang, doakan rahmat, melimpahkan berkat, rahmat, mendoakan rahmat, memberikan berkat, memohon ditambahkan kemuliaan kepada Nabi, dan macam-macam lagi.


Untuk penulisan ini, kita campur pula dengan maksud selawat yang diceritakan oleh hamba Allah dalam video itu iaitu perkataan SOL pada SOLAWAT itu ertinya diseru/ dipanggil/ dinobat atau mungkin juga seru/ panggil/ nobat. Menurutnya, “Allahumma SOLLI ‘ala Muhammad” itu ertinya :

- Allah itu diseru kepada Muhammad, atau dalam kata lain

- Allah diseru kepada Muhammad

- Allah itu dipanggil kepada Muhammad

- Allah dipanggil kepada Muhammad

- Allah itu dinobat kepada Muhammad

- Allah dinobat kepada Muhammad



LANGKAH KEDUA – Berfikir Yang Mana Satu


Sahaya pun (zaman itulah) terfikir, yang mana satukah pengertian yang tepat, atau lebih tepat, atau lebih sesuai dalam banyak2 pengertian yang sesuai?



LANGKAH KETIGA – Mencari Selawat Yang Berkait Dengan Nabi


Dengan sangat dhaifnya ilmu ketika itu, sahaya pun cuba mencari perkataan SELAWAT/ SOLAWAT/ SHOLAWAT yang dikaitkan dengan Nabi saw di dalam Al-Quran dan hadith2. Namun sahaya tidak berjumpa perkataan SOLAWAT yang dikaitkan dengan Nabi saw. Cuma sahaya ada terjumpa perkataan SOLAWAT yang dikaitkan dengan Allah iaitu dalam bacaan tahiyat.


Hal ini membuatkan sahaya lebih teruja kala itu untuk meneruskan pencarian. Al-maklumlah, biasa kita dengar orang sebut selawat Nabi, berselawatlah, banyakkan selawat, mari kita berselawat, selawat ke atas Nabi, dan sebagainya, tiba2 kita tidak terjumpa kalimah SOLAWAT yang dikaitkan dengan Nabi! Yang ditemui hanya perkataan SOL (dan seumpamanya seperti SOLLI, YUSOLLI, YUSOLLI) dan SOLAT dikaitkan dengan baginda.




LANGKAH KEEMPAT – Meneliti Selawat Di Dalam Al-Quran


Sahaya terjumpa satu ayat yang cukup masyhur dilantunkan iaitu :


إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ


Perkataan yang digunakan dalam ayat ini ialah SOL iaitu YUSOLLU dan SOLLU. Bukannya perkataan SOLAT atau SOLAWAT.


Cari punya cari, akhirnya sahaya menemukan dua padanan istilah yang kena dengan keseluruhan ayat di atas.


Maksudnya : “Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya MENYATAKAN SANJUNGAN/ MENYATAKAN PUJIAN (yusollu) kepada Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, NYATAKANLAH SANJUNGAN/ NYATAKANLAH PUJIAN (sollu) kamu kepadanya.”(Al-Ahzab : 56)


Maksud SANJUNGAN atau PUJIAN ini nampak kena betul dengan kedua-dua YUSOLLI dan SOLLU sekaligus tanpa kacau sesamanya, baik untuk Allah, malaikat2 atau untuk orang2 beriman.


Jika digantikan perkataan SANJUNGAN/ PUJIAN kepada perkataan2 lain, kelihatan kurang tepat (walaupun banyak benar) dengan maksud ayat tersebut, fikir sahaya ketika itu.


Contohnya :

i) Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya MENDOAKAN/ MENYATAKAN DOA kepada nabi. Wahai orang-orang beriman, BERDOALAH/ NYATAKANLAH DOA kepadanya.

(Sesuaikah disebut “Allah berdoa, Allah mendoakan atau Allah menyatakan doa?)


ii) Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya MENDOAKAN RAHMAT/ MENYATAKAN RAHMAT/ MERAHMATI ke atas nabi. Wahai orang-orang beriman, DOAKANLAH RAHMAT/ NYATAKANLAH RAHMAT/ RAHMATILAH ke atasnya.


iii) Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya MENDOAKAN KEBERKATAN/ MENYATAKAN KEBERKATAN/ MEMBERKATI kepada nabi. Wahai orang-orang beriman, DOAKANLAH BERKAT/ NYATAKANLAH BERKAT/ BERKATILAH kepadanya.


iv) Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya MEMOHONKAN RAHMAT ke atas nabi. Wahai orang-orang beriman, POHONKANLAH RAHMAT ke atasnya. (“Sesuaikah dikatakan “Allah memohonkan rahmat”?


v) Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya BERSOLAT kepada nabi. Wahai orang-orang beriman, BERSOLATLAH/ MENYOLATLAH kepadanya. (Beri perhatian kepada “Allah bersolat” dan “orang2 beriman bersolat kepada nabi.”)


vi) Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya BERSEMBAHYANG/ MENYEMBAHYANG kepada nabi. Wahai orang-orang beriman, BERSEMBAHYANGLAH/ MENYEMBAHYANGLAH kepadanya.


Dan pelbagai lagi.


Jika dimasukkan pandangan yang baharu dalam video “pendebat” itu pula :

i) Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya MENYERU/ MEMANGGIL kepada nabi. Wahai orang-orang beriman, BERSERULAH/MENYERULAH/ BERPANGGILLAH/ MEMANGGILLAH/ NYATAKANLAH PANGGILAN kepadanya.


ix) Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya DISERU kepada nabi. Wahai orang-orang beriman, DISERULAH kepadanya.


Nampak kacau susunan bahasanya.


Berbalik kepada SOL yang mungkin sekali bererti SANJUNGAN atau PUJIAN :

i) Allah menyatakan sanjungan/ pujian (YUSOLLU) kepada Nabi = sesuai

ii) Allah menyatakan menyanjung/ memuji (YUSOLLU) kepada Nabi = sesuai

iii) Malaikat-malaikat menyatakan sanjungan/ pujian (YUSOLLU) kepada Nabi = sesuai

iv) Malaikat-malaikat menyanjung/ memuji (YUSOLLU) kepada Nabi = sesuai

v) Manusia dan jin menyatakan sanjungan/ pujian (YUSOLLU) kepada Nabi = sesuai.

vi) Wahai (manusia dan jin) yang beriman, nyatakanlah sanjungan/ pujian kepada Nabi = sesuai

vi) Wahai (manusia dan jin) yang beriman, sanjunglah/ pujilah kepada Nabi = sesuai


Jelaslah bahawa apabila kita menggunakan pengertian SANJUNGAN, MENYANJUNG, PUJIAN atau MEMUJI, maka istilah2 ini kena dengan Allah, malaikat dan orang2 beriman tanpa bertentangan maksud sesamanya. Sesuai untuk ketiga2 keadaan sekaligus.


Jadi, setakat itu, sahaya memandang bahawa perkataan SOL atau SOLLA itu ada maksudnya iaitu SANJUNG atau PUJI. (*Berbeza dengan kenyataan salah seorang “pendebat” dalam video yang dimaksudkan pada awal tadi yang mengatakan perkataan SOL itu tiada maksud dalam bahasa Arab)

 

bersambung...


No comments: