Wednesday, November 13, 2013

Elak Terkena Tapi Terkena



Hajat di hati hendak mengelak daripada tertaksub dengan ulama,
tanpa disedari dia sudahpun tertaksub dengan orang yang menolak ulama-ulama itu,
tertaksub dengan media yang dibaca, didengar atau ditontonnya itu,
walaupun dikatanya : “Eh, aku tak taksub dengan siapa-siapa atau apa-apa!”

Hajat di hati hendak mengelak daripada tertaksub dengan kitab,
tanpa disedari dia sudahpun tertaksub dengan pemikiran sendiri,
tertaksub dengan tulisan-tulisan yang dibaca,
walaupun dikatanya : “Eh, mana ada!”

Hajat dihati hendak mengelak daripada taksub dengan mazhab (sebenarnya kaedah-kaedah mazhab),
tanpa disedari dia sudahpun tertaksub dengan kaedah-kaedah sendiri (dia dah buat mazhab diri sendiri tanpa sedar, walaupun dia bukan mujtahid mutlak ataupun mujtahid mazhab),
ataupun dia sudah menganut mazhab (kaedah-kaedah) tokoh yang dipercayainya itu (walaupun tokoh itu bukan juga mujtahid mutlak atau mujtahid mazhab),
walaupun dikatanya : “Aku pulak yang dituduh taksub?”

Kononnya hendak mengelak daripada terkena,
tetapi sebenarnya sudah pun terkena.

Begitulah jika dalam agama hendak cepat.
Begitulah jika dalam agama dirasa pemikiran sendiri sudah cukup hebat.
Begitulah jika dalam agama dirasa pemikiran tokoh pujaan diri  itu sudah cukup hebat.
Begitulah jika dalam agama menghentam orang lain yang bertaqlid
tetapi diri sendiri pun sebenarnya hanya bertaqlid kepada orang dan karya orang yang disukainya.
Begitulah jika dalam agama hendak menunjuk di dunia nyata dan di dunia maya
bahawa dirinya tahu (itu paling kurang tu), dan lebih tahu berbanding orang lain,
lebih-lebih lagi di hadapan orang-orang awam yang kurang pengetahuan.
Hebat rasanya dapat berlagak hero dalam kalangan mereka.

Wahai Allah, jauhkanlah diri kami daripada sifat-sifat sebegini.
Selamatkanlah kami daripada orang-orang yang sebegini.
Amin.


Abu Zulfiqar
13 November 2013

(*Bak kata ustaz Sidek Nor, lembu baru nak tumbuh tanduk memang dia sondol merata, sebab gatal kepala)

Tuesday, November 5, 2013

Peperiksaan Pengajian Ihya' 'Ulumuddin Tahap 2

Kepada para pengikut pengajian kitab Ihya’ ‘Ulumuddin secara online, kertas soalan Peperiksaan Tahap 1 Pengajian Kitab Ihya’ ‘Ulumuddin sudah lama berlalu, disiarkan sejak 15 April 2012. Pengumuman tentangnya pun masih ada di sini http://alexanderwathern.blogspot.com/2012/04/peperiksaan-pengajian-kitab-ihya.html .


ULANG TAYANG PENGUMUMAN :
Peperiksaan Pengajian Kitab Ihya Ulumiddin Tahap 1

Diumumkan kepada tuan-tuan dan puan-puan khususnya para pendengar/pengikut kuliah pengajian kitab Ihya' 'Ulumiddin (sama ada secara talaqqi atau pendidikan jarak jauh) bersama saya (Abu Zulfiqar), tuan-tuan dan puan-puan digalakkan untuk menjawab soalan peperiksaan Tahap 1 Pengajian Kitab Ihya' 'Ulumiddin.

Soalannya boleh di'download' dihttp://periksaihya.files.wordpress.com/2012/04/peperiksaan-ihya-tahap-1.pdf.

*Tuan2 puan2 yang tidak mengikuti kuliah Abu Zulfiqar juga boleh menjawabnya jika mahu.
*Peperiksaan Tahap 2 akan diusahakan sedikit masa lagi.
*Hanya calon yang lulus (mendapat sekurang-kurangnya C) akan ditawarkan untuk menjawab soalan peperiksaan Tahap 2.

Selamat menjawab peperiksaan.
TAMAT ULANG TAYANG.


Kini soalan Tahap 2 bakal menyusul (hanya setelah lebih setahun setengah berlalu… sibuk memanjang). Anda yang sudah lulus sekurang-kurangnya dengan gred C pada Tahap 1 dipelawa untuk menjawab soalan Tahap 2. Yang belum lulus atau belum melalui Tahap 1, sila berbuat demikian terlebih dahulu. Semoga berjaya.

Akan dimaklumkan apabila soalan Tahap 2 siap nanti.

Abu Zulfiqar
5 November 2013


*SOALAN-SOALAN LAZIM :

Soalan : Apa bentuk keuntungan keduniaan yang bakal saya dapat (wang, sijil, pangkat, pengiktirafan, keistimewaan atau sebagainya) kalau lulus peperiksaan ini?
Jawapan : Apa pun tak ada. Anda belajar kerana Allah semata-mata dan menjawab peperiksaan pun kerana Allah semata-mata.

Soalan : Saya mahu mengikuti kuliah-kuliah kitab Ihya ini tapi saya tak mahu ambil peperiksaan. Boleh ke?
Jawapan : Tentu saja boleh.

Soalan : Kenapa kuliah umum macam ni ada peperiksaan?
Jawapan : Sebagai salah satu usaha untuk mentajdid kuliah-kuliah umum umat Islam. Selain itu ada beberapa sebab dan matlamat yang lain.

Soalan : Maklumat lain?
Jawapan : Ada pada kertas soalan nanti J


Monday, November 4, 2013

Kitab Kifayatul Muhtaj - Berita Baik Buat Semua

Kitab Kifayatul Muhtaj karangan Syeikh Daud Fatani sangat bermakna buat saya. Boleh dikatakan melalui kitab inilah saya mula mendapat perhatian pendengar di internet. Walaupun hanya setebal 28 muka surat, tetapi berjaya disyarahkan dengan terperinci dalam 23 kali kuliah. Rakaman audionya dipecahkan kepada 123 fail dan masih boleh didengar di laman “Kembara ke Sidratul Muntaha” http://syarahisrakmikraj.blogspot.com/ .

Ketika mula-mula menempatkan audio kuliah kitab Kifayatul Muhtaj ini di internet, boleh kata masyarakat kita tidak tahu pun kitab ini kecuali sebilangan guru dan pelajar pondok. Dengan kuasa Tuhan, selepas itu saya mendapat maklumbalas yang sangat positif apabila beberapa orang pendengar memaklumkan yang mereka sudah mula meminta ustaz-ustaz di tempat mereka mengajarkan kitab ini. Kitab Kifayatul Muhtaj kembali ke tengah sebahagian masyarakat walaupun tidaklah semeriah pada zaman Syeikh Daud Fatani. Sekarang sudah sering terdengar orang berkata atau terbaca di internet tentang kuliah kitab ini di sana-sini terutamanya sepanjang bulan sambutan peristiwa Isra’ Mi’raj.

Seingat saya ada 3 orang/ 3 pihak berlainan yang pernah meminta keizinan untuk mendownload kesemua fail lalu diCDkan untuk diedarkan kepada orang lain. Saya sangat berbesar hati tetapi dengan syarat “jangan buat duit”, edar percuma. Jika perlu untuk menampung kos, ambil sekadar modal  dan duit minum sahaja. Mereka bersetuju. Saya pun sudah tidak ingat siapa mereka. Semoga segala usaha juang mereka mendapat ganjaran yang besar di sisi Allah.

Sebenarnya saya menulis kali ini kerana saya baru terjumpa kitab Kifayatul Muhtaj ini di internet dalam tulisan rumi bahasa Melayu, bukannya jawi lama sebagaimana asalnya. Maksudnya pendengar akan lebih mudah membaca kitab ini. Tahniah kepada pihak yang mengusahakan terjemahan ini iaitu Ikatan Penuntut Ilmu Islam Pulau Pinang (Rejab 1434/2013), diupload oleh Mohd Nazri Mamat. Pada bahagian awalnya ditambah pula dengan sejarah hidup tuan kitab iaitu Syeikh Daud Al-Fatani yang agak lengkap, suntingan daripada tulisan Tuan Guru Wan Muhammad Saghir.

Dulu orang pesan kitab ini melalui internet (saya tak jual, cuma tolong belikan sahaja di kedai kitab di Taiping dan tolong kirim melalui pos), tapi memang berasa kasihan kepada mereka yang beli tapi tak lancar membaca tulisan ajwi, apatha lagi bahasa jawi lama dialek Patani. Sekarang, Allah beri kemudahan kepada tuan-tuan. Sudahlah dalam tulisan rumi, download percuma pulak tu. Siap dengan nota kaki lagi.

Jadi, tunggu apa lagi? Download segera dan boleh terus ulangkaji kuliah kitab Kifayatul Muhtaj sambil membaca teks kitabnya dengan selesa.


Abu Zulfiqar
4 November 2013



Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails