LANGKAH KELIMA : “Selawat” Dalam Tahiyat
Kemudian sahaya cuba dengan selawat yang di dalam tahiyyat, yang biasa kita sebut sebagai Selawat/ Solawat Ibrahimiyah. Ketika itu sahaya ada terfikir, “Sesuaikah disebut dalam bahasa Melayu sebagai selawat, atau lebih sesuai disebut dalam bahasa Melayu dengan istilah lain seperti SOL, atau SOLLA, atau diMelayukan bunyinya jadi SOLA? ...............” Wallahua’lam.
Tak mengapa, sahaya cuba teliti dulu istilah2 yang digunakan dalam Selawat Ibrahimiyah ini :
“Allahumma SOLLI ‘ala Muhammad, wa ‘ala ali Muhammad
kama sollaita ‘ala Ibrahim, wa ‘ala ali Ibrahim.”
“Wabarik ‘ala Muhammad, wa ‘ala ali Muhammad
kama barakta ‘ala Ibrahim, wa ‘ala ali Ibrahim.”
Maka pengertiannya dalam bahasa Melayu akan menjadi :
“Wahai Allah SANJUNGKANLAH/ PUJIKANLAH kepada Muhammad dan (SANJUNGKANLAH/ PUJIKANLAH) kepada keluarga Muhammad,
sebagaimana SANJUNGAN/PUJIAN ENGKAU kepada Ibrahim dan (SANJUNGAN/ PUJIAN ENGKAU) kepada keluarga Ibrahim.”
“Wahai Allah BERKATKANLAH kepada Muhammad dan (BERKATKANLAH) kepada keluarga Muhammad,
sebagaimana BERKAT ENGKAU kepada Ibrahim dan (BERKAT ENGKAU) kepada keluarga Ibrahim.”
Nampak macam kena!
Bolehlah direnungkan bandingan maksudnya jika ditukarkan dengan yang pengertian2 seperti :
i) “ Wahai Allah DOAKANLAH kepada Muhammad dan (DOAKANLAH) kepada keluarga Muhammad
sebagaimana DOA ENGKAU kepada Ibrahim dan (DOA ENGKAU) kepada keluarga Ibrahim.”
ii) “ Ya Allah DOAKANLAH KERAHMATAN/ KEBERKATAN kepada Muhammad dan kepada keluarga Muhammad sebagaimana DOA KERAHMATAN/ KEBERKATAN ENGKAU kepada Ibrahim dan kepada keluarga Ibrahim.”
iii) Wahai Allah RAHMATKANLAH/ BERKATKANLAH kepada Muhammad dan (RAHMATKANLAH/ BERKATKANLAH) kepada keluarga Muhammad sebagaimana RAHMAT/ BERKAT ENGKAU kepada Ibrahim dan (RAHMAT/ BERKAT ENGKAU) kepada keluarga Ibrahim.
(*Yang ini agak sesuai, cuma kurang sesuai apabila RAHMAT itu dikaitkan dengan ketiga2 isi kandungan ayat Al-Quran Surah Al-Ahzab ayat 56 di atas tadi)
...dan macam-macamlah lagi yang sahaya cuba suaikan agar nampak “masuk” pengertian selawat itu dengan isi kandungan ayat Al-Quran itu DAN selawat Ibrahimiyah ini. Hasilnya ketika itu, sahaya dapati pengertian SOL/ SOLLA itu memang sesuai sebagai SANJUNG atau PUJI dalam bahasa Melayu. Dan sekiranya diminat memilih salah satu antara kedua-duanya, sahaya lebih suka memilih SANJUNG. Wallahua’lam.
Jika mahu dikaitkan SOL itu dengan DISERU dan yang seumpama dengannya (seperti kata salah seorang “pendebat” dalam video itu), memang tidak kena. Sebagaimana yang kita sedia maklum, perkataan “Allahumma” itu biasanya (bukan semestinya) digunakan sebagai permulaan doa yang ertinya “Wahai Allah” atau “Ya Allah” atau “Oh Allah”. Contohnya dalam doa makan :
اَللّٰهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْمَا رَزَقْتَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
atau doa dan bacaan selepas solat seperti :
“Allahumma ajirna minannar.”
“Allahumma antas salamu waminkassalam.......”
“Alahumma inna nas aluka ridha ka wal jannah.......”
“Allahumma inna nas aluka salamatan fiddin........”
dan banyak lagi.
Dalam Al-Quran juga ada disebut “Allahumma”. Contohnya :
Katakanlah : “ALLAHUMMA (wahai Allah) yang menciptakan langit dan bumi, yang mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata.” (Az-Zumar : 46)
dan beberapa ayat Al-Quran lagi.
Perkataan “wahai” diucapkan untuk mendapatkan perhatian daripada yang diminta perhatian. Untuk raja2 khususnya zaman dahulu kala, kurang sopan untuk hamba rakyat memulakan sapaan, permohonan atau puji-pujian dengan “hei”, “hoi”, “hai”, “oit” dan sebagainya. Perkataan “wahai” itu menunjukkan adab yang tinggi. Jika dengan raja2 dalam kalangan makhluk pun sudah sebegitu, apatah lagi dengan Raja Sebenar Raja iaitu Allah SWT. Sebab itulah digunakan kalimah “Allahumma”. Wallahua’lam.
Jika kalimah “Allahumma solli ‘ala Muhammad itu” bermaksud “Allah DISERU kepada Muhammad”, maka keseluruhan is selawat itu akan jadi kacau dari segi maknanya :
“ALLAH DISERU kepada Muhammad dan (ALLAH DISERU) kepada keluarga Muhammad
sebagaimana (ALLAH) DISERU kepada Ibrahim dan (ALLAH DISERU) kepada keluarga Ibrahim.”
Dikatakan kononnya menurut salah seorang “pendebat” bahawa apabila Allah diseru kepada Muhammad bererti Muhammad itulah Allah, maka... bagaimana dengan keluarga Nabi Muhammad, Nabi Ibrahim dan keluarga Nabi Ibrahim yang ALLAH DISERU juga kepada mereka? Adakah mereka semua juga Allah? .......
Tentunya tidak!
(*Hanya yang 100% Allah sahajalah yang Allah)
LANGKAH KEENAM : Selawat Pada Awal Tahiyat
Dalam tahiyat, kita biasa membaca : “At-tahiyyatul mubarakatus solawatut taiyibatu lillah.”
Kata-kata ini ditujukan kepada Allah, bukan kepada Nabi Muhammad saw atau lain-lain.
i) At-tahiyyah = (maksud tahiyyah ini kita bicarakan pada ketika yang lain kerana kita hendak tumpukan kepada maksud selawat dan yang bersangkutan dengannya sahaja dalam penulisan kali ini)
ii) Al-mubarakah = Keberkatan2 (atau segala keberkatan)
iii) As-SOLAWAH = Sanjungan2/ Pujian2 (atau segala sanjungan/ segala pujian)
iv) Taiyibah = Kebaikan2 (atau segala kebaikan)
Ketika itu sahaya perhatikan bahawa dalam kalimah awal tahiyat ini, perkataan yang digunakan kepada Allah ialah SOLAWAT (SELAWAT), bukan SOL atau SOLAT.
Maka pengertian penuhnya lebih kurang bererti :
“Tahiyyat, keberkatan-keberkatan, SANJUNGAN-SANJUNGAN/ PUJIAN-PUJIAN, kebaikan-kebaikan adalah untuk Allah.”
(Tambahan perkatan “...AT” di belakang itu menunjukkan BANYAK)
Sesuai juga jika disebut, “Tahiyat, SEGALA KEBERKATAN, SEGALA SANJUNGAN/PUJIAN, SEGALA KEBAIKAN adalah untuk Allah.”
Tetapi perhatikan jika kalimah SOLAWAT/ SELAWAT itu dicubatukarkan dengan maksud2 yang lain :
“Tahiyyat, keberkatan2, DOA2, kebaikan2 adalah untuk untuk Allah.”
“Tahiyyat, keberkatan2, DOA2 KERAHMATAN, kebaikan2 adalah untuk untuk Allah.”
“Tahiyyat, keberkatan2, DO2 KEBERKATAN, kebaikan2 adalah untuk untuk Allah.”
“Tahiyyat, keberkatan2, MEMBERIKAN RAHMAT, kebaikan2 adalah untuk untuk Allah.”
“Tahiyyat, keberkatan2, SOLAT2, kebaikan2 adalah untuk untuk Allah.”
“Tahiyyat, keberkatan2, SEMBAHYANG2, kebaikan2 adalah untuk untuk Allah.”
Dan pelbagai lagi cuba diserasikan.
Jika dicubajayakan dengan pengertian si “pendebat” dalam video itu pula, mungkin jadi :
“Tahiyyat, keberkatan2, SERUAN2, kebaikan2 adalah untuk untuk Allah.”
“Tahiyyat, keberkatan2, DISERU2, kebaikan2 adalah untuk untuk Allah.”
“Tahiyyat, keberkatan2, BERSERU2, kebaikan2 adalah untuk untuk Allah.”
Lalu sahaya nampak bahawa SOLAWAT (SELAWAT) bererti SANJUNGAN-SANJUNGAN atau PUJIAN-PUJIAN. Ia juga boleh membawa erti SEGALA SANJUNGAN atau SEGALA PUJIAN. Ia tidak sekadar SANJUNGAN atau PUJIAN sahaja.
Dalam konteks ini, terlihat bahawa SOLAWAT iaitu SANJUNGAN2/ PUJIAN2 atau SEGALA SANJUNGAN/ SEGALA PUJIAN adalah untuk Allah.
Sementara untuk Nabi pula ialah SOL/ SOLLA iaitu SANJUNGAN atau PUJIAN sahaja.
Begitulah pemahaman sahaya pada masa itu. Wallahua’lam.
Maka, mungkin lebih sesuai jika dikatakan :
“Marilah kita BERSOLAWAT/ BERSELAWAT kepada Allah” dan “Marilah kita BERSOL/ BERSOLLA kepada Nabi”? Wallahua’lam.
LANGKAH KETUJUH : Sol dalam Pelbagai Selawat
Seterusnya sahaya cari pula pelbagai jenis bacaan selawat kepada Nabi saw. Ada begitu banyak lafaz selawat Nabi sama ada yang asal atau yang dikarang kemudian. Ringkas kata, semuanya bermula dengan “ALLAHUMMA SOLLI.......” dan berisi perkataan SOL iaitu SOLLI. Bukan perkataan SOLAT atau SOLAWAT.
Apakah maksud kalimah “Allahumma SOLLI ‘ala Muhammad”?
Wahai Allah, SANJUNGKANLAH/ PUJIKANLAH kepada Muhammad.
Begitulah dapatan ketika itu.
LANGKAH KELAPAN : Sol dalam Hadith2
Sahaya cuba gantikan perkataan berkaitan selawat dan sahaya dapati penggunaan maksud SANJUNGAN/ PUJIAN memang kena dengan segala keadaan.
فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ صَلَاةً صَلَّى الله عَلَيْهِ بِهَا عَشْرًا
“Sesiapa MENYATAKAN SANJUNGAN (SOLLA) kepada aku SATU SANJUNGAN (SOLATAN), maka Allah akan MENYATAKAN SANJUNGAN ke atasnya sepuluh kali.” (Muslim)
وَصَلُّوا عَلَيَّ ، فَإنَّ صَلاَتَكُمْ تَبْلُغُنِي حَيْثُ كُنْتُمْ
“Maka NYATAKANLAH SANJUNGAN (SOLLU) kepada aku kerana sesungguhnya PERNYATAAN SANJUNGAN KALIAN (SOLATAKUM) dapat sampai kepada aku di mana sahaja kalian berada. (Abu Daud)
الْبَخِيلُ الَّذِي مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ
Orang yang kedekut (bakhil) itu ialah orang yang ketika aku disebut tetapi dia tidak MENYATAKAN SANJUNGAN (YUSOLLI) ke atas aku. (Turmizi)
...
dan
banyak lagi.
Jika Allah YUSOLLU kepada Nabi itu menjadi pujian Allah kepada Nabi di hadapan para malaikat-Nya, maka benarlah. Ia tidak bertentangan dengan YUSOLLU yang bermaksud menyanjung atau memuji.
Jika para malaikat YUSOLLU kepada nabi itu menjadi doa mereka untuk nabi, maka tidak bertentangan juga dengan YUSOLLU yang bermaksud menyanjung atau memuji kerana sanjungan dan pujian yang ikhlas itu juga termasuk mendoakan.
Jika manusia dan jin YUSOLLU kepada nabi itu menjadi doa mereka untuk nabi, maka tidak bertentangan juga dengan YUSOLLU yang bermaksud menyanjung atau memuji kerana sanjungan dan pujian yang ikhlas itu juga termasuk mendoakan.
KESIMPULAN
Berdasarkan dapatan sahaya pada ketika itu :
1. Solawat (selawat) iaitu SANJUNGAN-SANJUNGAN atau SEGALA SANJUNGAN nampaknya lebih sesuai untuk Allah SWT.
2. Sol/ Solla iaitu SANJUNGAN pula adalah untuk Nabi saw.
3. Maka maksud :
i) “Selawat kepada Nabi” menurut bahasa Melayu yang paling sesuai ialah : “MENYATAKAN SANJUNGAN kepada Nabi.”
ii) “Berselawatlah kepada Nabi” ertinya “NYATAKANLAH SANJUNGAN kepada Nabi.”
iii) “Banyakkanlah berselawat kepada Nabi” ertinya “Banyakkanlah MENYATAKAN SANJUNGAN kepada Nabi.”
iv) “Inilah jenis-jenis selawat kepada Nabi” ertinya “Inilah jenis-jenis PERNYATAAN SANJUNGAN kepada Nabi.”
v) “Apa selawat kepada Nabi yang kamu amalkan?” ertinya “Apa PERNYATAAN SANJUNGAN kepada Nabi yang kamu amalkan?”
4. Jika kita mengertikan SOL atau SOLLA itu sebagai SANJUNGAN, kita akan dapati ia sesuai digunakan pada mana-mana keadaan (dalam ayat al-Quran, dalam hadith2, dalam penggunaan harian) tanpa wujud pertentangan.
5. Orang2 yang berpendapat bahawa “YUSOLLU” itu ertinya memuji atau menyatakan pujian (dan lain-lain), hal itu memang biasa kita jumpa. Cuma2 orang2 yang berpendapat bahawa “YUSOLLU” itu ertinya menyanjung atau menyatakan sanjungan, sejak 1999 itu sampailah sekarang, sahaya belum ketemu lagi. Sekiranya ada, maka sahaya sangat bersyukur kerana ada orang yang sepandangan dengan guru sahaya dan sahaya sendiri dalam hal ini.
Dan akhir sekali, sebagai menjawab pertanyaan saudara yang bertanya (yang menyebabkan penulisan ini terhasil) :
1. Sahaya tidaklah sependapat dengan “pendebat” pertama dalam video tersebut iaitu saudara ND yang mengatakan bahawa perkataan SOL tidak punya sebarang maksud.
2. Sahaya juga tidaklah sependapat dengan “pendebat” kedua iaitu saudara SM bahawa “Allahummasolli ‘ala Muhammad” itu ertinya “Allah diseru kepada Muhammad”.
Wallahu’alam.
Abu Zulfiqar al-Amsyari
2/8/23
TAMAT
No comments:
Post a Comment