Nur Allah ini berkait rapat dengan mata ‘aqal dan mata qalbu kita. Kita kenalah menggunakanlah mata ‘aqal kita pada tempat yang sesuai dengan kemampuannya, dan kita gunakanlah mata qalbu kita pada tempat yang sesuai dengan kemampuannya. Kita berharap agar pelajaran kitab Misykatul Anwar ini dengan izin Allah SWT akan dapat menguatkan mata ‘aqal dan mata qalbu kita.
Apabila mata akal dan mata hati kita semakin tercerahkan, insya-Allah kita akan dapat memandang dan menyaksikan hal2 dan rahsia2 yang tidak ternampak dan tidak terpandang oleh orang lain.
Imam al-Ghazali menulis :
أما بعد فقد سألتني أيها الأخ الكريم قيضك االله لطلب السعادة الكبرى، ورشحك للعروج إلى الذروة العليا
“Adapun kemudiaan daripada itu……. Engkau bertanya kepada aku wahai saudaraku yang dikasihi – (yang dengan pertanyaan tersebut) sesungguhnya Allah telah membolehkan engkau (memilih dan membuka peluang kepada engkau ) untuk mencari (mendapatkan) kebahagiaan terbesar, dan mencalonkan (melorongkan) engkau untuk bermi’raaj (mendaki atau naik) ke puncak tertinggi.”
Apakah kebahagian terbesar, atau kebahagian teragung, atau puncak tertinggi?
Mengikut Tariqah Ghazaliyah, kebahagiaan yang benar2 teragung adalah sebagaimana yang diperolehi oleh Rasulullah saw. Itulah maqam kebahagiaan yang TERagung. Maqam itu tidak dapat dicapai oleh mana2 makhluk lain.
Kebahagian di sisi Allah itu ada 7 tingkatan. Tarekat Ghazaliyah menyebutnya sebagai 7 petala langit tasawuf. Ia terdiri daripada 7 mi’raaj.
Apakah mi’raaj yang 7 itu?
Mi’raaj yang pertama – Syariat
Mi’raaj yang kedua – Tariqat
Mi’raaj yang ketiga – Haqiqat
Mi’raaj yang keempat – Ma’rifat / AWWAL AD-DIIN
Mi’raaj yang kelima – NISF AD-DIIN
Mi’raaj yang keenam – AKHIR AD-DIIN
Mi’raaj yang ketujuh – KAMAL AD-DIIN
…petikan pengajan kitab Misykatul Anwar oleh Ustaz Dzul al-Ghazali, 14 Februari
No comments:
Post a Comment