Wednesday, December 20, 2023

Mencari Mursyid, Pemimpin dan Tabib yang Benar

 

Memang sukar untuk mendapatkan seorang guru, pemimpin atau tabib yang dia beri pandangan atau dia hendak membantu kita dengan ikhlas hati dan kasih sayang tanpa sebarang kepentingan peribadi atau tunduk kepada mana2 tekanan dan kepentingan pihak2. Apa yang disampaikan kepada kita itu memang tulen dan tulus 100% atas kebenaran dan datang daripada hatinya dengan lurus, tanpa sebarang lencongan.


Yang punya kepentingan2 peribadi, maka yang disampaikannya akan tidak tulen, berisi selitan hal2 yang tidak benar, dan kurang kasih sayangnya. Dia akan mengutamakan keterjagaan kepentingan2 peribadinya.


Yang tunduk kepada mana2 tekanan atau kepentingan pihak2, samalah juga. Ilmu yang disampaikannya akan tidak tulen, berisi sulaman hal2 yang tidak benar, dan kurang kasih sayangnya. Dia akan mengutamakan kelancaran kepatuhannya terhadap sang penekan, dan akan mengutamakan kepentingan pihak2 tersebut.


Kita tidak ada ilmu atau tidak berani untuk menyaring, maka Allah sudah tolong saring. Maka kita ikut sahajalah keputusan saringan-Nya. Pilih2lah. Pandai2lah memilih.


18/12/23

No comments: