Dalam risalah pertama kami yang dikenali sebagai Buku Cahaya Biru (Terbit yang Melimpahkan Cahaya Naungan ke atas Tariqah Al-Ghazaliyyah 1 - Pengenalan), telah dinyatakan sanad utama Tarekat Ghazaliyah iaitu sanad jalan zahir dan sanad sokongannya iaitu sanad jalan keruhanian. Dalam risalah kedua pula iaitu Buku Cahaya Hijau (Terbit Cahaya 2 - Lanjutan), kami nyatakan tiga lagi sanad yang merupakan sanad sampingan daripada jalan Saiyidina Abu Bakar, jalan Saiyidina ‘Umar dan jalan Saiyidina ‘Ali. Penerangan ringkas tentang sanad-sanad ini bolehlah dibaca dalam kedua-dua risalah tersebut.
Sanad sampingan melalui jalan Saiyidina Abu Bakar r.a agak menarik untuk disentuh kerana mempunyai banyak persamaan dengan salah satu sanad bagi saudara-saudara kami daripada Tarekat Naqsyabandiyah. Hal ini tidaklah pelik memandangkan daripada sekian banyak guru tasawuf kepada Imam Al-Ghazali, beliau juga pernah berguru dengan salah seorang ulama sufi besar iaitu Fadl bin Muhammad bin Ali (1016-1084), yang lebih dikenali sebagai Syeikh Abu Ali Al-Farmadi. Nama beliau berada dalam rantaian sanad Tarekat Naqsyabandiyah.
Di bawah ini merupakan sanad pengajian ilmu kesufian Imam Al-Ghazali melalui Syeikh Al-Farmadi.
Daripada Rasululah SAW (570-632 m) kepada
Saiyidina Abu Bakar as-Siddiq r.a (573-634 m)
Salman al-Farisi r.a (568-652/653 m)
Qasim bin Muhammad bin Abu Bakar (660/662-728/730 m)
Ja’far Sadiq (700/702-765 m)
Abu Yazid al-Bustami (804-875 m)
Abu Hasan ‘Ali bin Ja’far al-Karqani (963-1033 m)
Al-Farmadhi (1016-1084 m)
Imam Muhammad Al-Ghazali (1050-1111 m)
Sehingga Imam meninggal dunia, inilah sanad sampingan Tarekat Ghazaliyah melalui Al-Farmadi yang berada dalam tangan Imam dan ikhwah Tarekat Ghazaliyah ketika itu. Oleh itu, isi kandungan sanad ini dikekalkan tanpa sebarang penambahan atau pengurangan sehinggalah ke hari ini.
Insya-Allah huraian kepada sanad di atas akan kami muatkan dalam karangan kami Buku Cahaya Merah iaitu Terbit yang Melimpahkan Cahaya Naungan ke atas Tariqah al-Ghazaliyyah 3 (Pencerahan).
Abu Zulfiqar Al-Amsyari
8 Januari 2021
No comments:
Post a Comment