KEWAJIBAN AMAR MAKRUH
NAHI MUNKAR
Firman Allah SWT : “HENDAKLAH kamu
tergolong dalam umat yang mengajak kepada kebajikan, menyuruh mengerjakan yang
benar dan melarang daripada melakukan yang salah. Mereka itulah orang yang berjaya.”
(Ali Imran : 104)
Pada ayat ini terdapat arahan wajib,
kerana firman Allah : “Hendaklah kamu…” pada dasarnya melambangkan kewajiban.
Dan kejayaan di sisi Allah berkait dengan kewajiban tadi.
Pada ayat ni, amar ma’ruf dan nahi
munkar itu fardhu kifayah. Apabila ada satu golongan dalam kalnagan masyarakat
Islam yang melaksanakan amr ma’ruf dan nahi munkar, maka gugurlah fardhu itu
daripada orang-orang lain. Hal ini kerana Allah Taala tidak berfirman :
“Hendaklah setiap kamu beramar ma’ruf.”
Firman Allah : “Mereka beriman
kepada Allah dan Hari Kemudian, menyuruh mengerjakan yang benar dan melarang
yang salah, dan menyegerakan mengerjakan perbuatan baik. Mereka itulah yang
termasuk dalam golongan orang yang baik-baik.” (Ali Imran : 113-114)
Allah Taala tidak mengakui mereka
termasuk orang yang baik-baik di sisi-Nya hanya kerana mereka beriman kepada
Allah dan Hari Akhirat, sebelum ditambahkan kepada keimanan itu amar ma’ruf dan
nahi munkar. Jelaslah, sangat penting untuk kita melibatkan diri dalam amar
ma’ruf nahi munkar ini.
Firman-Nya : “Dan orang-orang BERIMAN
lelaki dan perempuan, mereka satu sama lain pimpin memimpin. Mereka menyuruh
mengerjakan yang baik dan melarang mengerjakan yang salah, mereka tetap
mengerjakan solat.” (At-Taubah : 71)
Maka orang yang meninggalkan amar
ma’ruf nahi munkar itu terkeluar daripada orang2 MUKMIN (BERIMAN) yang
disifatkan pada ayat ini.
Allah Taala berfirman : “Orang-orang
yang tidak beriman daripada Bani Israil telah kena kutukan lidah Daud dan Isa
anak Maryam. Hal itu disebabkan mereka derhaka dan melanggar aturan. Antara
mereka satu sama lain tidak melarang daripada perbuatan salah yang mereka
kerjakan. Sesungguhnya amat buruk apa yang mereka lakukan.” (Al-Maidah :
78-79)
Yang disebutkan pada ayat ini memang
sangat keras, kerana menerangkan punca mereka berhak menerima kutukan adalah
kerana mereka meninggalkan nahi munkar.
Allah ‘Azza wa Jalla berfirman : “Kamu
umat yang terbaik, yang dilahirkan untuk kepentingan manusia, menyuruh
mengerjakan yang benar dan melarang membuat yang salah.” (Ali Imran : 110)
Antara ciri ahli-ahli kepada umat
terbaik ni adalah dengan melaksanakan amar ma’ruf dan nahi munkar.
Allah berfirman : “Dan setelah
mereka melupakan apa yang diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang
yang melarang daripada berbuat kesalahan dan Kami seksa orang2 yang aniaya itu
dengan seksaan yang mengerikan disebabkan mereka berlaku jahat.” (Al-A’raf
: 165)
Imam Al-Ghazali menulis : “Mereka
memperoleh faedah keselamatan (pelepasan) kerana nahi munkar yang mereka
lakukan. Yang demikian itu menunjukkan juga kepada wajib.”
Firman-Nya : “HENDAKLAH kamu
bertolong-tolongan dalam mengerjakan kebaikan dan memelihara diri, dan
janganlah kamu bertolong-tolongan dalam mengerjakan dosa dan pelanggaran
hukum.” (Al-Maidah : 2)
Allah berfirman : “Mengapa mereka
tidak dilarang oleh ahli-ahli ilmu keTuhanan dan pendeta-pendeta daripada
mengucapkan perkataan berdosa dan menahan yang haram? Sesungguhnya amat
buruklah apa yang mereka kerjakan.” (Al-Maidah : 63)
Para sahabat bertanya : “Apakah hak
jalan itu?”
Rasulullah saw menjawab : “Memicingkan
mata, mencegah menyakitkan orang, menjawab salam, beramar ma’ruf dan bernahi
munkar.” (Bukhari, Muslim)
Sabda baginda saw : “Allah Taala
tidak menyeksa orang pilihan (orang khawwash) disebabkan dosa orang awam,
kecuali kelihatan perbuatan munkar di hadapan mereka dan mereka mampu
mencegahnya, tetapi tidak dicegahnya.” (Ahmad)
Rasululah saw bersabda : “Tidak
sepatutnyalah bagi manusia yang menyaksikan suatu tempat yang padanya ada
kebenaran (yang sepatutnya diperkatakan/diperbetulkan), melainkan dia (kenalah)
mengatakan kebenaran itu. Kerana sesunguhnya hal yang demikian tidak akan
mendahulukan ajalnya (tidak akan membuatkan dia cepat mati) dan tidak akan menghalangi
rezeki yang diperuntukkan baginya.” (Baihaqi, Turmizi dan dipandangnya
hasan)
Imam Al-Ghazali berkata : “Hadis ini
menunjukkan bahawa tidak boleh masuk ke rumah/tempat orang-orang zalim dan
orang-orang fasiq. Dan tidak boleh menghadiri tempat2 yang akan dipersaksikan
perbuatan mungkar di situ, jika kita tidak sanggup merubahnya.”
Kata Al-Imam lagi : “Dan tidak boleh
menyaksikan perbuatan munkar tanpa ada keperluan, dengan alasan lemah daripada
mencegahnya. Kerana inilah segolongan daripada ulama terdahulu memilih ‘uzlah,
kerana dilihat oleh mereka perbuatan munkar di pasar-pasar, hari-hari raya dan
lokasi-lokasi berkumpulnya manusia, sedangkan mereka itu lemah daripada
merubahnya. Dan ini menghendaki mestinya meninggalkan bergaul dengan orang
ramai.”
Rasulullah saw bersabda : “Allah
Azza wa Jalla tiada mengutuskan seorang nabi melainkan nabi itu mempunyai
pembantu-pembantu (para hawari). Maka nabi itu pun berdiri di tengah-tengah
mereka, masya Allah, berbuat baik kepada mereka menurut Kitabullah dan
perintahnya. Sehingga apabila Allah mewafatkan nabi-Nya, nescaya para pembantu
itu bangun bekerja menurut Kitabullah dan perintah-Nya dan sunnah nabi mereka.
Apabila mereka sudah habis binasa, maka sesudah mereka ada suatu kaum yang naik
di atas mimbar (berkata-kata kepada orang ramai) mengatakan apa yang mereka
pandang baik dan berbuat apa yang mereka pandang buruk. Apabila kamu melihat
hal sebegitu, maka berhaklah atas setiap mukmin berjihad menentang mereka
dengan tangannya. Jikalau tidak sanggup, dengan lidahnya. Dan kalau tidak
sanggup, dengan hatinya. Dan tidaklah lagi dibalik itu Islam.” (Muslim)
Abu Darda berkata : “Hendaklah kamu
beramar ma’ruf dan bernahi munkar, atau (jika tidak) akan dikuasakan oleh Allah
ke atas kamu seorang penguasa yang zalim, yang tidak dimuliakannya yang tua
daripada kamu dan tidak dikasihinya yang kecil daripada kamu. Dan berdoa ke
atas penguasa itu orang-orang pilihan daripada kamu, tetapi doa itu tidak
diterima. Dan kamu meminta pertolongan tetapi tidak akan ditolong. Dan kamu
meminta ampun tetapi tidak akan diberi ampunan bagi kamu.”
Huzaifah ditanyakan tentang orang yang
mati daalam kalangan orang-orang hidup. Maka beliau menjawab : “Itulah orang yang
tidak menentang perbuatan jahat dengan tangannya, dengan lisannya dan dengan
hatinya.”
Huzaifah berkata : “Akan datang kepada
manusia suatu masa di mana bagi mereka bangkai kaldai lebih mereka cintai
daripada orang mukmin yang menyuruh mereka mengerjakan yang baik dan melarang
mereka berbuat yang jahat.”
Bilal bin Saad berkata : “Sesungguhnya
perbuatan maksiat apabila disembunyikan, nescaya tiada mendatangkan kemelaratan
kecuali kepada yang mengerjakannya. Maka apabila dilahirkan dan tidak
dihilangkan, nescaya mendatangkan kemelaratan kepada umum.”
Ka’ab al-Ahmar bertanya kepada Abu
Muslim Al-Khaulani : “Bagaimana kedudukan engkau dalam kaummu?”
Abu Muslim menjawab : “Baik!”
Ka’ab menyambung : “Sesungguhnya
Taurat mengatakan bukan demikian.”
Abu Muslim bertanya : “Apa kata
Taurat?”
Ka’ab al-Ahmar menjawab : “Taurat
mengatakan bahawa orang apabila beramar ma’ruf dan bernahi munkar, nescaya
buruklah kedudukannya pada kaumnya.”
Lalu Abi Muslim berkata : “Benar
Taurat dan bohong Abi Muslim.”
Imam Al-Ghazali berkata : “Maka
jelaslah dengan dalil-dalil ini bahawa amar ma’ruf dan nahi munkar itu wajib.
Dan fardhunya itu tidak gugur serta ada kesanggupan, kecuali bangun orang yang
bangun melaksanakannya.”
No comments:
Post a Comment