20 JENIS BAHAYA LIDAH
Bahaya pertama : Lidah boleh membuatkan kita bercakap hal-hal yang tidak
perlu.
Nab saw
bersabda : “Antara kebagusan Islam seseorang manusia itu adalah dengan
meninggalkan hal-hal yang tidak diperlukannya.” (Turmizi, Ibnu Majah)
Berkata-kata
yang tidak perlu itu menyia-nyiakan waktu dan menambah panjang hisab kita di
akhirat nanti. Lebih baiklah gantikan percakapan yang tidak perlu itu dengan contohnya
berfikir atau berzikir.
Bahaya kedua : Boleh membuatkan kita banyak berkata-kata.
Yahya bin Abi
Habib berkata : “Antara fitnah orang berilmu itu ialah berkata-kata lebih disukainya
berbanding mendengar.
Ibrahm
an-Nakha’I berkata : “Manusia dibinasakan oleh dua sifat iaitu lebih harta dan
lebih kata-kata.
Bahaya ketiga : Boleh membuatkan kita bercakap kosong pada hal yang
batil (yang maksiat, yang mendatangkan dosa).
Antaranya
berbual tentang hal keadaan wanita dan lelaki, tempat-tempat bahan mabuk dan
khayal,
Salman
Al-Farisi berkata : “Manusia yang paling banyak dosanya pada Hari Qiamat ialah
yang paling banyak kata-katanya tentang perbuatan maksiat terhadap Allah.”
Bahaya keempat : Boleh membuatkan kita berbantah-bantahan dan
bertengkar.
Nabi saw
bersabda : “Sesiapa yang meninggalkan pertengkaran sedangan dia benar,
nescaya dibangunkan sebuah rumah baginya dalam jannah tertinggi. Dan sesiapa
yang meninggalkan pertengkaran sedangkan dia salah, nescaya dibangunkan sebuah
rumah baginya di tengah-tengah jannah.” (Turmizi, Ibnu Majah)
Bahaya kelima : Boleh menimbulkan permusuhan.
Sabda Nabi saw
: “Orang yang sangat dimurkai oleh Allah ialah orang yang suka bermusuhan.”
(Bukhari)
Ada pun orang
yang teraniaya, yang menolong hujahnya dengan jalan agama, tanpa bersangatan,
berlebih-lebihan dan tambahan perbantahan sekadar perlu, tanpa maksud
kedengkian dan menyakitkan, maka perbuatan itu tidaklah haram. Begitu juga
halnya dalam masalah pertengkaran.
Bahaya keenam : Boleh membuatkan kita memberat-beratkan dalam berkata-kata.
Nabi saw bersabda : “Ketahuilah,
orang2 yang memberat2kan itu binasa. (3x)”
(Muslim)
Ringankan,
pendekkan dan mudahkan perkataan, kecuali dalam hal-hal yang memerlukan
kelazatan bahasa untuk mengekalkan perhatian orang, seperti ketika berpidato.
Bahaya ketujuh : Boleh menimbulkan kata-kata yang keji, makian dan
kotor.
Rasulullah saw melarang memaki orang-orang musyrik yang terbunuh
pada Perang Badar. Sabdanya : “Janganlah
kamu memaki mereka. Sesungguhnya tidak sampai sesuatu kepada mereka daripada
kata-kata kamu. Dan (sebaliknya) kamu menyakiti orang-orang yang hidup. Ketahuilah
bahawa kotor lidah itu tercela.” (An-Nasa’i, dengan sanad sahih)
Nabi saw bersabda : “Tidaklah
orang mukmin itu pencela, pengutuk, pelaku kekejian dan berlidah kotor.”
(Turmizi, isnad sahih)
Anatar kaedah untuk menjaga kebersahan lidah adalah dengan
melapikkan kata-kata pada tempat yang sesuai, iaitu berkata-kata secara kinayah
(sindiran Arab).
Allah Taala menyebut dengan kinayah : “menyentuh” untuk
bersetubuh. Maka perkataan menyentuh, berteman dan seumpamanya adalah kinayah
bagi berjimak. Dan tidaklah kata-kata itu keji.
Tidaklah ini khusus dengan berjimak sahaja, tetapi kinayah yang
memakai perkataan qadha’ hajat untuk kencing dan berak, kerana hal itu termasuk
yang disembunyikan. Setiap yang disembunyikan adalah malu untuk disebut secara
terus (terang-terangan). Maka tiada sayugialah disebut kata-katanya yang terus,
kerana itu adalah keji.
Begitu juga dipandang baik pada adat kebiasaan untuk menyebutkan
secara kinayah tentang wanita. Maka tidak dikatakan “isteri kamu cakap begini
begini” tetapi dikatakan “dikatakan di dalam kamar” atau “dikatakan di sebalik
tabir” atau “kata ibu anak-anak”. Maka menggunakan kata-kata secara halus itu
terpuji.
Begitu juga halnya dengan orang-orang yang punya kekurangan yang
malu disebutkan. Tidaklah sesuai disebut terang-terangan akan penyakit sopak,
botak, buasir dan lain-lain.B
Bahaya kelapan : Boleh membuatkan kita mengutuk
Kutuk adalah ibarat daripada menghalau dan menjauhkan daripada
Allah Taala. Hal itu tidak dibolehkan kecuali terhadap orang yang bersifat
dengan sifat yang menjauhkannya daripada Allah, iaitu kufur dan zalim. Lalu ia
mengatakan : “Kutukan Allah ke atas orang zalim dan orang-orang kafir.”
Sabda Nabi saw : “Orang
beriman itu bukanlah pengutuk.” (Turmizi, dipandangnya hasan)
Tingkat pertama : Kutukan yang bersifat
umum. Contohnya : “Kutukan Allah ke atas orang-orang kafir, pembuat bid’ah dan
fasik.” Yang ini boleh.
Tingkat kedua : Yang lebih khusus.
Contohnya : “Kutukan Allah ke atas orang Yahudi, Nasrani, Majusi, Qadariyah,
Khawarij, Rafhidi/Rafidhah.” Yang ini boleh.
Tingkat ketiga : Kutukan bagi orang
tertentu. Yang ini berbahaya. Contohnya engkau katakan : “Si Zaid yang
dikutuk Alah.”
Penjelasannya – setiap yang sudah tegas kutukannya pada agama,
maka bolehlah mengutukinya. Contohnya : “Fir’aun yang dikutuk Allah.” “Abu
Jahal yang dikutuk Allah.” Kerana telah jelas/tegas bahawa mereka mati dalam
kekufuran. Yang tidak jelas dan tegas, kita kena sangat ebrhati-hati.
Bahaya
kesembilan : Nyanyian dan syair
Telah kami sebutkan pada Kitab Mendengar akan hal-hal yang
diharamkan tentang berkaitan nyanyian dan hal-hal yang dihalalkan. Maka
tiadalah kami mengulanginya lagi.
Ada pun syair, yang baiknya itu baik dan yang buruknya itu buruk.
Hanya bersungguh-sungguh untuk bersyair itu tercela.
Sabda Nabi saw : “Sesungguhnya
penuh rongga seseorang kamu dengan nanah sehingga membusukkannya adalah lebih
baik daripada penuhnya rongga itu dengan syair.” (Bukhari, Muslim)
Kesimpulannya, melagukan syair dan menyusunnya itu tidaklah haramkecuali berlebihan.
Bahaya
kesepuluh : Senda gurau.
Asalnya senda gurau itu tercela dan terlarang kecuali sekadar
sedikit yang dapat dikecualikan. Yang dilarang itu adalah berlebih-lebihan atau
berkekalan bergurau (asyik bergurau). Berlebih-lebihan dalam bergurau akan
mempusakai banyak ketawa, dan banyak ketawa itu mematikan qalbu dan menjatuhkan
kehebatan diri dan kemuliaan diri. Sekiranya terlepas daripada bahaya itu, maka
tidaklah tercela (kerana Nabi saw pun bergurau).
Umar ra berkata : “Sesiapa yang banyak tawanya, nescaya kurang
haibahnya (kurang disegani orang).”
Umar ra berkata : “Sesiapa yang banyak cakapnya, nescaya banyak
jatuhnya (salahnya). Sesiapa yang banyak jatuhnya, nescaya kurang malunya.
Sesiapa yang kurang malunya, nescaya kurang wara’nya. Sesiapa yang kurang
wara’nya, nescaya mati hatinya.”
Imam Al-Ghazali berkata : “(Banyak) tertawa itu menunjukkan kepada
kelalaian akan akhirat.”
Sabda Nabi saw : “Sekiranya kamu tahu apa yang aku tahu,
nescaya kamu banyak menangis dan sedikit tertawa.” (Bukhari, Muslim)
Said bin Al-‘Ash berkata kepada puteranya : “Wahai anakku!
Janganlah engkau bersenda gurau dengan orang yang mulia, nanti dia sakit hati
terhadap engkau.Dan jangan engkau bersenda gurau dengan orang yang rendah hina,
nanti ia berani (pijak kepala) terhadap engkau.”
Bahaya kesebelas : Ejekan dan memperolok-olok
Perbuatan itu diharamkan apabila menyakitkan, sebagaimana firman
Allah Taala : “Wahai orang-orang yang
beriman ! Janganlah sekumpulan lelaki merendah-rendahkan (mentertawakan)
sekumpulan yang lain, boleh jadi (yang ditertawakan itu) lebih baik daripada
mereka. Dan jangan pula sekumpulan wanita (merendahkan) kumpulan wanita yang
lain, boleh jadi (yang direndahkan itu) lebih baik daripada mereka.”
(Al-Hujurat : 11)
Erti mengejek ialah menghina, melecehkan dan memberitahukan sifat
yang memalukan dan kekurangan-keurangan dengan cara yang melucukan. Hal itu
kadang-kadang berlaku dengan meniru perbuatan dan perkataan, dan kadang-kadang
dengan isyarat dan tunjukan.
Apabila ada yang demikian itu di hadapan orang yang diejek,
nescaya tidak dinamakan umpatan, tetapi mengandungi erti umpatan.
Ibnu Abbas berkata tentang firman Allah : “Aduhai, malangnya kami! Kitab apakah ini? Tidak ditinggalkannya
perkara yang kecil dan yang besar melainkan dihitungnya semua?” (Al-Kahfi :
49)
Bahawa yang kecil “itu ialah tersenyum dan memperolok-olokkan
orang mu’min. Dan “yang besar” itu ialah tertawa terbahak2 dengan yang demikian.
Sesungguhnya perbuatan itu diharamkan tentang orang yang berasa
sakit dengan perbuatan itu.
Ada pun orang yang membuat dirinya terhina dan kadang-kadang ia
bergembira dihinakan, nescaya adalah pengejekan tentangnya itu termasuk dalam
jumlah senda-gurau.
Bahaya
kedua belas : Boleh membuatkan kita membuka rahsia
Membuka rahsia itu dilarang kerana padanya menyakitkan dan
penghinaan hak orang yang dikenal.
Sabda Nabi saw : “Apabila seseorang berbicara sesuatu hal
lalu kemudian ia berlalu pergi, maka itu adalah amanah.” (Abu Dawud,
Turmizi)
Hasan al-Basri berkata : “Sesungguhnya termasuk pengkhianatan
apabila engkau membicarakan rahsia saudaramu.”
Maka membuka rahsia itu satu pengkhianatan dan haram apabila
padanya ada kemelaratan. Dan tercela jika tidak ada padanya kemelaratan.
Bahaya
ketiga belas : Berjanji dusta
Berjanji dusta adalah sebahagian daripada tanda-tanda nifaq
(munafik).
Allah Taala berfirman : “Wahai
orang2 yang beriman! Tepatilah segala janji.” (Al-Ma’idah : 1)
Nabi saw bersabda : “3
perkara yang sesiapa ada pada dirinya, maka dia itu orang munafik sekalipun dia
berpuasa, mengerjakan solat dan mengaku sebagai muslim iaitu : apabila bercakap
dia berdusta, apabila berjanji dia menyalahi janji dan apabila diberi
kepercayaan dia berkhianat.” (Bukhari, Muslim)
Rasulullah saw bersabda : “Ada
4 perkara yang jika sesiapa ada pada dirinya nescaya dia orang munafik. Dan
sesiapa yang ada pada dirinya suatu sifat daripada yang 4 itu, nescaya ada
padanya suatu sifat daripada nifaq, sampailah dia ditinggalkannya sifat
tersebut. Iaitu apabila berkata-kata dia berdusta, apabila berjanji dia
menyalahi janji, apabila membuat suatu perjanjian dia menyalahinya dan apabila
bermusuhan dia menganiayai.” (Bukhari, Muslim)
Bahaya keempat belas : Dusta dalam kata-kata dan sumpah
Rasulullah saw
bersabda : “Awaslah daripada berdusta! Sesungguhnya orang yang berdusta itu
bersama-sama orang yang zalim. Kedua-duanya dalam naar.” (Ibnu Majah,
An-Nasa’i)
Nabi saw
bersabda : “Neraka Wail bagi orang yang berkata-kata lalu berdusta untuk
mentertawakan orang ramai dengan kata-katanya itu. Neraka Wail baginya, Neraka
Wail baginya.” (Abu Dawud, Turmizi)
Nabi saw
bersabda sambil bersandara : “Tidakkah aku beritahu kepada kamu tentang dosa
besar yang terbesar?” Iaitu mempersekutukan/mensyirikan Allah dan menderhakai
ibu bapa.” Kemudian baginda duduk seraya bersabda : “Ketahuilah, dan juga
berdusta (menipu).” (Bukhari, Muslim)
Bahaya kelima belas : Mengumpat
Firmn Allah
SWT : “Dan janganlah mengumpat antara satu sama lain. Apakah seorang antara
kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka kamu tiada
menyukainya.” (Al-Hujurat : 12)
Sabda Nab saw
: “Dan janganlah kamu mengumpat antara satu dengan yang lain. Adalah kamu
semua hamba Allah yang bersaudara.” (Bukhari, Muslim)
Bahaya keenam belas : Fitnah
Firman Allah
SWT : “Yang suka mencaci, lagi suka menyebarkan fitnah.” (Al-Qalam : 11)
Sabda Nabi saw
: “Tidak akan masuk ke jannah orang yang membuat fitnah.” (Bukhari,
Muslim)
Firman Allah
SWT : “Wahai orang-orang beriman! Sekiranya datang kepada kamu orang fasiq
membawa berita, periksalah dengan saksama, agar kamu tidak sampai mencelakakan
suatu pihak tanpa usul periksa, lalu kemudannya kamu menyesal atas perbuatan
kamu.” (Al-Hujurat : 6)
Bahaya ketujuh belas : Talam dua muka. Gergaji dua mata.
Itulah
kemunafikan. Orang jenis ini suka berdolak -dalik kepada dua pihak yang
bertentangan/bermusuhan.
Sabda Nabi saw
: “Sesiapa yang mempunyai dua muka di dunia, nescaya dia mempunyai dua lidah
daripada naar pada Hari Qiamat.” (Bukhari, Abu Daud)
Bahaya kelapan belas : Bahaya pujian.
Ada 6 bahaya
pada pujian . 4 pada si pemuji dan 2 pada yang dipuji.
Bahaya pada si
pemuji :
i)
Kadang-kadang terlebih dalam memuji lalu membawa kepada dusta.
ii)
Kadang-kadang jadi riya’, kerana pujian itu menunjukkan kecntaan
sedangkan di hatinya tidaklah sampai sebegitu cintanya kepada pihak yang
dipuji. Maka ia menjadi riya’ dan munafik.
iii)
Kadang-kadang memuji dengan tanpa usul periksa, layakkah pujian itu.
iv)
Kadang-kadang pujiannya tu membuatkan gembira orang yang zalim atau
fasik. Hal itu tidak dibolehkan.
Bahaya pada
yang dipuji :
i)
Boleh mendatangkan kesombongan dan kebanggan baginya.
ii)
Boleh melemahkan usaha an amal kerana berasa dirinya sudah bagus.
Bahaya kesembilan belas : Dikhuatiri tersalah cakap tentang Allah dalam hal
yang halus-halus (yang sukar diperasan.
Ibnu Abbas
berkata : “Datang seorang lelaki kepada Rasulullah saw yang memperkatakan
dengan Rasulullah saw tentang persoalan tertentu. Lalu orang itu mengatakan :
“Masya Allahu wa syi’ta” (apa yang dikehendaki oleh Allah DAN apa yang engkau
kehendaki). Lalu Nabi saw menjawab : “Apakah engkau menjadikan aku setanding/setara
dengan Allah? Tetapi (sepatutnya katkanlah) : “Apa yang dikehendaki oleh Allah
Yang Maha Esa.” (An-Nasa’i, Ibnu Majah)
Nabi saw
bersabda : “Janganlah dikatakan oleh seseorang daripada kamu : “Apa yang
dikehendaki oleh Allah DAN apa yang engkau kehendaki.” Tetapi katakanlah : “Apa
yang dikehendaki oleh Allah, LALU/KEMUDIAN apa yang engkau kehendaki.” (Abu
Daud, An-Nasa’i)
Seorang lelaki
berpidato di sisi Rasulullah saw lalu mengucapkan : “Sesiapa yang mentaati
Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia mendapat petunjuk. Dan sesiapa yang
menderhakai KEDUA-DUANYA, maka sesunguhnya ia sesat.” Lalu Nabi saw berkata :
“Katakanlah : Sesiapa yang menderhakai Allah DAN Rasul-Nya, maka sesungguhnya
ia sesat.” (Muslim)
Rasulullah saw
tidak menyukai perkataan : “Sesiapa yang menderhakai KEDUA-DUANYA.”, kerana hal
itu penyamaan dan pengumpulan.
Bahaya kedua puluh : Dikhuatiri akan bertanya yang dalam-dalam tentang Allah (tentang
sifat-sifatNya, kalam-Nya dan sebagainya)
Pertanyaan
orang awwam tentang persoalan agama yang sulit-sulit itu termasuk dalam bahaya
yang terbesar. Dan termasuk dalam hal yang dapat mengobarkan fitnah.
- Diringkaskan daripada Ihya' 'Ulumuddin
No comments:
Post a Comment