Bilakah kita
dibenarkan mengumpat?
Ada enam
keadaan yang membolehkan kita mengumpat :
i)
Sekiranya kita dizalimi oleh pihak berkuasa, kita boleh mengadukan hal
itu kepada pihak yang lebih tinggi daripadanya. Dalam aduan itu sudah tentulah
kita kena menceritakan apa yang berlaku.
ii)
Untuk membetulkan kesalahan.
Contohnya Saiyidina
Umar pernah memberi salam kepada Saiyiidan Uthman tetapi tidak dijawabnya. Lalu
Saiyidina Umar mengadukan hal itu kepada Saiyidna Abu Bakar. Saiyidina Abu
Bakar pun menyelesaikan hal itu.
Saiyidina Umar juga
pernah menerima aduan tentang Abu Jundul membat khamar di Syam. Saiyidina Umar
pun menulis surat kepada Abu Jundul, lalu Abu Jundul pun bertaubat. Aduan
kepada Saiyidina Umar itu tidak dikira sebagai umpatan.
iii)
Untuk meminta fatwa daripada mufti (atau mana-mana pihak yang layak
berfatwa).
Kita boleh
menceritakan masalah yang kita hadapi dan tentang orang-orang yang terlibat. Jika
dapat dibuat secara kinayah (sindiran) adalah lebih bagus.
Contohnya : Hindun
binti ‘Utbah berkata kepada Nabi saw : “Abu Sufyan itu lelaki yang kikir
(kedekut). Dia tidak memberikan kepada aku apa yang secukupnya untuk aku dan
anakku. Bolehkah aku mengambil tanpa pengetahuannya?”
Maka Nabi saw
menjawab : “Ambillah apa yang mencukupkan bagi engkau dan anakmu dengan yang
baik.” (Bukhari,
Muslim)
iv)
Untuk menakutkan orang Islam daripada melakukan kejahatan.
Contohnya apabila kita
melihat seorang faqih yang kerap bergaul dengan pelaku-pelaku bid;ah atau orang
fasiq, yang kita khuatir jika kebid’ahan dan kefasiqan itu berjangkit kepada si
faqih tadi. Ketika itu bolehlah kita mengeluarkan cerita.
Contoh lagi apabila
kita mengetahui yang seorang hamba (abdi) itu bermasalah seperti suka mencuri,
suka berbuat fasiq atau sebagainya, maka kita berhak menreangkan keadaan itu
agar tidak merugikan si pembeli hamba.
Ada tiga jenis manusia
yang tidak ada pengumpatan terhadap mereka iaitu penguasa yang zalim, ornag
yang melakukan bid’ah, dan orang yang menampakkan kefasiqannya.
v)
Untuk memperkenalkan seseorang bagi orang yang memang terkenal dengan
gelaran yang kurang enak.
Contohnya kita
sebutkan orang tertentu sebagai Si Pincang, Si Kabur Mata, dan sebagainya,
dengan syarat tidak dibenci oleh mereka.
Maka tidak berdosa
orang mengatakan : “Diriwayatkan daripada Abuz Zanad, daripada Si Pincang
(Al-A’raj) dan dirawikan oleh Salaman daripada Si Kabur Mata (Al-A’masy).”
Para ulama sudah berbuat
demikian, kerana pentingnya pengenalan. tetapi jika ada cara lain untuk
memperkenalkan seseorang, yang itu adalah lebih baik.
vi)
Untuk menyatakan tentang sesorang yang mempamerkan kefasiqannya.
Contohnya orang lelaki
yang menampakkan dirinya seperti wanita, orang yang mempunyai tempat minuman
keras, orang yang menampakkan dirinya yang meminum khamar, dan orang yang
meminta harta orang lain dengan separuh paksaan.
Umar ra berkata : “Tidak
ada kehormatan bagi pelaku maksiat.”
Yang dimaksudkan di
sini ialah orang yang menampakkan kefasiqannya, bukan orang yang berusaha
menutup perbuatannya, kerana orang yang ebrusaha menutup perbuatannya hendaklah
dipelihara kehormatannya.
Ash-Shultu bin Thuraif
berkata : “Aku bertanya kepada Al-Hasan Al-Basri : “(Ada) lelaki yang fasiq,
yang menampakkan kemaksiatannya. Apakah menyebut tentang hal itu menjadi
penumpatan terhadapnya?”
Hasan menjawab :
“Tidak, dan tidak ada kemuliaan bagi orang itu.”
Al-Hasan berkata :
“(Ada) tiga jens manusia yang tidak menjadi pengumpatan terhadap mereka iaitu
orang yang mengiktui hawa nafsu, orang fasiq yang menampakkan kefasiqannya, dan
penguasa yang zalim.”
Dengan syarat mereka
menampakkan perbuatan mereka itu.
- Diringkaskan daripada Ihya' 'Ulumuddin
No comments:
Post a Comment