Tiang ad-din AL-IMAN (akidah) dalam hadis Jibril
engkau ada guru dan sanadnya.
Tiang ad-din AL-ISLAM (fekah) dalam hadis Jibril
engkau ada guru dan sanadnya.
Tiang ad-din AL-IHSAN (tasawuf) dalam hadis Jibril
engkau ada guru dan sanadnya.
Tiang ad-din AL-SA'AH (zaman akhir) dalam hadis Jibril?
Tiada?
Tidak penting?
Tak ada pun tak mengapa?
Bukankah ia salah satu daripada
TIANG AD-DIN dalam hadis Jibril itu?
Bukankah berada dalam hadis yang sama
bersekali secara berturutan
tiada terpisah?
Padahal engkau begitu gigih perjuangkan
sanad minum kopimu,
sanad lilitan serbanmu,
sanad kitab wiridmu,
sanad memakai cincinmu,
dan sebagainya (yang semuanya bagus)
yang engkau pandang sangat penting,
tetapi engkau boleh tidak kisah
apabila engkau tidak bermursyid dan bersanad
dalam salah satu daripada
EMPAT TIANG/TUNGKU AGAMA?
Dalam al-iman engkau bermursyid.
Dalam al-islam engkau bermursyid.
Dalam al-ihsan engkau bermursyid.
Dalam al-sa'ah?
Jibril tekankan 4 tungku.
Rasulullah tekankan 4 tungku.
Para wali Allah tekankan 4 tungku.
Guru2 mursyid tekankan 4 tungku.
Mengapa hanya dua (akidah, fekah) sahaja
yang engkau tekankan?
Mengapa hanya tiga (akidah, fekah, tasawuf) sahaja
yang engkau tekankan?
Inilah suatu hal
yang tidak perlu dibualkan panjang lebar
melainkan engkau fikir (tafakur, renungan mendalam)
lalu ambil tindakan.
20/7/22
No comments:
Post a Comment