Yaqin menurut
ahli ilmu kalam ialah sekuat mana kita percaya sesuatu perkara itu.
Yaqin menurut
ulama fiqh dan tasawuf pula ialah sekuat mana amalan kita terhadap perkara
yang kita percaya itu.
Yaqin pada ahli
ilmu kalam ada 4 tingkat iaitu :
1. Syak – tak tahu
yang mana satu betul.
2. Zhan – yakin
salah satu betul, tapi tak menolak kemungkinan yang satu lagi mungkin betul.
3. Yakin 100% tetapi
atas dasar ikut cakap orang, bukannya dengan kajian.
4. Yakin 100% atas
dasar kajian.
Contoh :
1. Syak – Richard
tidak pasti sama ada alam ini akan musnah ataupun tidak.
2. Zhan – Richard
cenderung percaya alam ini akan musnah tapi tidak menolak kemungkinan
sebaliknya. (atau sebaliknya)
3. Yakin ikut-ikutan
– Richard percaya 100% alam ini akan musnah tetapi berdasarkan cakap-cakap
orang. (atau sebaliknya)
4. Yakin betul –
Richard percaya 100% alam akan musnah berdasarkan kajian dan pengalamannya.
Contoh “yaqin”
menurut para ulama fiqh dan tasawuf :
-
Asyraf yakin 100% bahawa kalau tidak sembahyang, kita akan
berdosa. Oleh itu Asraf sangat memelihara ibadah sembahyangnya. Dalam hal ini,
amalan Asyraf sepadan dengan apa yang dia yakin. Kuat yaqinnya.
-
Akmal juga yakin 100% bahawa kalau tidak solat, kita akan
berdosa. Namun begitu Akmal kurang ambil berat ibadah solatnya. Dalam hal ini,
amalan Akmal tidak sepadan dengan apa yang diyakininya. Lemah yaqinnya.
-
Azlan juga yakin 100%, tapi dia langsung tidak menjaga
amalan solatnya. Sangat lemah yaqinnya.
Oleh itu, antara
tujuan utama mengetahui dan memahami “al-yaqin” Menurut ajaran
oleh Imam Al-Ghazali, adalah untuk menyepadankan perlakuan kita dengan
perkara-perkara yang kita yakini.
Contohnya : kita yakin 100% mati itu akan berlaku, maka
amalan-amalan kita mestilah menunjukkan yang kita betul-betul yakin akan hal
itu.
-
Pengajian kitab induk Ihya’ ‘Ulumuddin : Kitab Ilmu
-
Kuliah April 2013
No comments:
Post a Comment