Wednesday, March 21, 2018

Tidak Ada Cinta dan Rindu Allah?


Timbul satu permasalahan yang sedikit-sebanyak telah mengganggu ketenangan dan ketenteraman qalbu segelintir ikhwan pada jalan ini. Maka menjadi tanggungjawablah bagi kami untuk memberikan sedikit pencerahan tentangnya.


PERSOALAN YANG DATANG :

Ada orang mengatakan bahawa bercinta dengan Tuhan yakni Allah itu tidak ada. Sesiapa yang mengatakan ada cinta dengan Tuhan bererti orang itu tidak faham dengan Tuhan. Malahan jika kita menyatakan yang “kita mencintai dan merindui Tuhan” dan seumpamanya pun, sebenarnya tidak ada hal sedemikian dalam agama. Cinta dan rindu itu hanya kepada makhluk sahaja.
Benarkah keyakinan seperti itu?


PENCERAHAN KITA :

Firman Allah SWT : “Dia (Allah) mencintai mereka DAN mereka pun mencintai-Nya.” (Al-Maidah : 54)

Jelas, Allah sendiri mengatakan memang ada Dia mencintai hamba-hamba-Nya dan ada pula hamba-hamba-Nya yang mencintai-Nya. Perkataan “DAN” pada kata-kata Allah di atas menunjukkan keadaan SALING MENCINTAI.

Maka bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan Kitabullah, dengan satu ayat ini sahajapun sudah menjawab persoalan di atas.

Namun sebagai pengukuhan dan pengkayaan, di sini kami suka untuk berkongsi sandaran-sandaran lain agar hati kita mendapat ketenteraman dan ketenagan yang berlipat ganda dalam permasalahan ini.


Firman Allah SWT : “Orang-orang yang beriman itu lebih CINTA KEPADA ALLAH.” (Al-Baqarah : 165)

Firman-Nya : “………. Jika semua itu LEBIH KAMU CINTAI DARIPADA ALLAH dan rasul-Nya dan daripada berjuang pada jalan Allah, tunggulah sampai Allah mendatangkan perintah-Nya. Dan Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang fasiq.” (At-Taubah : 24)

Jika orang yang ada juga mencintai Allah, cuma mereka mencintai yang lain lebih lagi, golongan sebeginipun Allah sudah beri amaran dengan “Tunggulah sampai Allah mendatangkan perintah-Nya”, apatah lagilah bagi orang-orang yang tidak mencintai Allah dan orang-orang yang menolak adanya cinta kepada Allah. Oleh itu, kita mestilah sangat berhati-hati.

Firman Allah SWT : “Katakanlah (wahai Muhammad) : “Kalau benar ENGKAU MENCINTAI ALLAH, ikutlah aku, nescaya ENGKAU AKAN DICINTAI OLEH ALLAH dan diampunkan-Nya dosamu.” (Ali-Imran : 34)

Perhatikanlah perkataan-perkataan berhuruf besar dalam Kalam Allah di atas. Renung-renungkanlah dan mohonlah petunjuk.


Semua itu tadi merupakan sandaran-sandaran daripada Kitab Suci Al-Quran. Mari kita kayakan lagi dengan kata-kata kekasih-Nya pula yakni Rasulullah saw.

Sabda Rasululah saw : “TIDAK BERIMAN seseorang daripada kamu sebelum ALLAH dan rasul-Nya LEBIH DICINTAINYA berbanding yang lain-lain.” (Bukhari, Muslim)

“Tidak beriman” itu ditujukan oleh Rasulullah saw kepada golongan yang ada mencintai Allah tetapi mereka mencintai yang lain lebih lagi. Bagaimana agaknya kepada mereka yang tidak mencintai Allah atau yang menafikan adanya cinta kepada Allah? Na’uzibillah!

Seorang Arab desa datang kepada Nabi saw lalu bertanya : “Ya Rasulullah! Bilakah Qiamat?”
Nabi saw menjawab : “Apa yang telah engkau sediakan untuk menghadapi Qiamat itu?”
Arab desa itu menjawab : “Tidaklah aku sediakan untuk Qiamat itu dengan banyaknya solat dan puasa. Cuma AKU MENCINTAI ALLAH dan rasul-Nya.”
Lalu Rasulullah saw bersabda : “Manusia itu (akan) bersama-sama dengan yang dicintainya.” (Bukhari, Muslim)

Sangat jelas kepada kita, memang wujud CINTA ALLAH.

Di samping itu, sangat penting untuk kita perhatikan dalam hadith ini pada bahagian kata-kata orang itu bahawa : “AKU MENCINTAI ALLAH.” Bukankah jelas kepada kita bahawa Rasulullah saw mengiktiraf kata-kata yang sebegini? Sekiranya kata-kata ini salah atau tidak wujud dalam agama, mustahil baginda akan mendiamkan hal yang salah atau tidak wujud itu, melainkan sudah pasti baginda akan menegur dan membetulkannya.

Sabda Rasulullah saw : “Sesiapa yang membanyakkan zikir kepada Allah nescaya dia DICINTAI OLEH ALLAH.” (Ibnu Majah)

Seorang lelaki berkata kepada Rasulullah saw : “Sesungguhnya AKU MENCINTAI ALLAH TAALA.”
Nabi saw menjawab : “Bersedialah untuk menghadapi cubaan (kerana mencintai Allah itu perlukan pengorbanan).” (Turmizi)

Perhatikan! Orang ini juga mengatakan : “AKU MENCINTAI ALLAH” bahkan dengan disaksikan oleh Rasulullah saw sendiri.

Abu Razin Al-‘Uqaili bertanya kepada Rasulullah saw : “Wahai Rasulullah! Apakah IMAN itu?”
Rasulullah saw menjawab : “(Iman itu ialah) ALLAH dan Rasul-Nya LEBIH ENGKAU CINTAI daripada yang lain-lain.” (Ahmad)

Demikianlah sebahagian daripada sumber-sumber As-Sunnah.


Seterusnya, bagi kita dalam Tariqah Ghazaliyyah ini khususnya (dan umumnya untuk seluruh umat), kita lihat pula kalam Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali.

Berkata Imam Al-Ghazali : “Ketahuilah, sesungguhnya umat itu bersepakat bahawa MENCINTAI ALLAH dan rasul-Nya itu adalah WAJIB.” (Ihya’ ‘Ulumuddin : Kitab Cinta Allah)

Berkata Imam Al-Ghazali : “Sesungguhnya maqam MENCINTAI ALLAH merupakan matlamat/tujuan paling jauh (paling akhir) daripada maqam-maqam yang ingin dicapai dan merupakan darjat tertinggi daripada darjat-darjat. Tidak ada selepas maqam cinta suatu maqam pun lagi kecuali buah (hasil) daripada buah-buahannya dan ikutan (kesan) daripada pengikut-pengikutnya.” (Ihya’ ‘Ulumuddin : Kitab Cinta Allah)

Kata Imam Al-Ghazali juga : “Ketahuilah, orang yang menolak hakikat kecintaan kepada Allah Taala, maka tidak boleh tidak dia MENOLAK juga akan hakikat RINDU KEPADA ALLAH.” (Ihya’ ‘Ulumuddin : Kitab Cinta Allah)

Jadi, tidak hairanlah mengapa golongan yang menafikan cinta kepada Allah turut akan menafikan rindu kepada Allah. Bagi mereka, tidak ada cinta dan rindu kepada Allah.

Kata Imam Al-Ghazali : “KESEMPURNAAN kemanusiaan terletak di sini, iaitu KEICNTAAN KEPADA ALLAH TAALA mestilah menakluk qalbu manusia dan menguasai qalbu itu sepenuhnya.” (Kimiya’ as’-Sa’adah – Bab Cinta Allah)

Kalian tidkak mahu berusaha mencapai kesempurnaan?

Kata Imam Al-Ghazali lagi : “Ada aliran teologi yang menyangkal bahawa manusia boleh mencintai suatu wujud yang merupakan bukan dari jenisnya sendiri.” (Kimiya’ as’-Sa’adah – Bab Cinta Allah)

Nah! Kan sama hujah mereka? Oleh kerana kita dan Allah berbeza wujud, maka mana mungkin ada cinta dan rindu. Cinta dan rindu itu hanya untuk sesama makhluk. Begitulah anggapan mereka. Sebenarnya golongan sebegini sudah lama wujud dalam dunia ini. Para pewaris mereka tetap ada sehingalah ke ahri ini. Sebab itulah Imam Al-Ghazali menolak fahaman mereka dalam kitabnya.

Sambung Imam Al-Ghazali lagi dalam kitab yang sama : “Orang-orang yang berpendapat seperti itu sesungguhnya MEREKA TIDAK TAHU APAKAH AGAMA ITU sebenarnya.” (Kimiya’ as’-Sa’adah – Bab Cinta Allah)

Jika mereka mengatakan kepada kita yang mengakui adanya cinta dan rindu Allah ini sebagai “tidak faham dengan Tuhan”, maka kita tidak perlu menjawab apa-apa, kerana Imam Al-Ghazali sendiri sudah sedia menjawabnya sejak lebih 1000 tahun yang lalu bahawa… merekalah yang tidak tahu agama.

Semoga dengan penjelasan ringkas ini dapatlah menjadi asbab kepada ketenangan dan ketenteraman pada qalbu ikhwan sekelian tentang permasalahan ini.

Sekiranya ikhwan sekalian mahukan huraian yang lebih mendalam, pelajarilah Kitab Cinta Allah dalam kitab induk Ihya’ ‘Ulumuddin dan Bab Cinta Allah dalam kitab Kimiya’ as-Saa’dah karangan pendahulu kita iaitu Imam Al-Ghazali.

Wallahua’lam.

Abu Zulfiqar Al-Amsyari
21 Mac 2018



No comments: