Wednesday, December 21, 2011

Tazkirah Facebook 10 (21.12.11)

Apa yang kita cintai? Apa yang PALING kita cintai? Antara tanda cinta itu adalah SELALU TERFIKIR-FIKIR dan selalu TERSEBUT-SEBUT dalam keadaan SUKA. Perkara yang kita suka dan selalu berada di fikiran kita dan selalu bermain di bibir kita, itulah yang kita cintai. Sedar atau tidak, begitulah hakikatnya.

Seseorang yang mencintai seseorang yang lain, tentunya SUKA untuk selalu teringat dan selalu menyebut-nyebutnya.

Renungkan kembali... muhasabah diri... dalam sehari-hari, apakah yang banyak kita ingat dan banyak kita sebutkan tentangnya (dalam keadaan suka)? Apakah yang paling banyak kita ingat dan paling banyak kita lafaz-lafazkan, bual-bualkan (dalam keadaan suka)?

Allah? Rasul-Nya? Agama? Dakwah?

Atau kerjaya? Hobi? Rumah? Kenderaan? Keluarga? Wang? Hiburan? Gossip? Isu semasa? Pelajaran? Sukan? Pasangan?

Yang PALING BANYAK kita suka fikir-fikirkan, lafaz-lafazkan dan sembang-sembangkan... itulah yang PALING KITA CINTAI. Jadi, selama hari ini dalam sehari-hari, mana yang paling banyak, yang PALING kita cintai?

Pesan Nabi : “Tidak beriman seorang dari kamu sebelum Allah dan Rasul-Nya LEBIH DICINTAINYA daripada yang lain-lain.” (Bukhari & Muslim)

Pesan baginda lagi : “Tidak beriman seorang hamba sebelum aku (Rasulullah) LEBIH DICINTAI daripada isterinya, hartanya dan sekelian manusia.”(Bukhari & Muslim)

Mari membetulkan YANG PALING KITA CINTAI.

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails