Saturday, March 11, 2023

Sanad Membawa Wajah, Hati dan Jabat

 

RINGKAS KATA, bersanad itu berkait dengan berpandangan wajah antara guru dan murid, generasi demi generasi dan seterusnya sampailah ke hari ini. Contohnya, kita ada memandang wajah guru kita, guru kita pun ada memandang wajah gurunya, begitulah seterusnya saling berpandangan tiada terputus sehinggalah guru terakhir (dalam kalangan sahabat baginda) akan memandang wajah Rasulullah saw. Ertinya kesan wajah atau nur wajah Rasulullah saw itu saling berrpindah daripada seorang guru kepada guru pengganti dan murid2nya, berkesinambungan tiada terputus sehinggalah ke wajah guru kita.


Selain daripada saling memandang wajah dan saling bertaut hati, dalam bersanad juga biasanya ada saling berjabat tangan. Kita berjabat dengan guru kita, guru kita pun berjabat dengan gurunya seterusnya sehingga ke atas tiada terputus sampailah kepada Rasulullah saw. Maksudnya kesan jabat tangan Rasulullah saw itu berpindah dari satu tangan ke satu tangan dan akhirnya sampai ke tangan kita.


Hal2 sebegini mungkin kelihatan remah bagi sebahagian orang tetapi kebernilaitambahannya dalam kalangan para sufi sangat diambil berat.


11/3/23

No comments: