Thursday, December 29, 2022

Tafsir Mimpi Anak Perempuan Degil

 

Soalan : Assalamualaikum ustaz. Mohon untuk bertanya tentang mimpi. Saya ada mengalami satu mimpi yang agak mengganggu fikiran saya. Begini ceritanya. Saya bermimpi kononnya saya ada seorang lagi anak perempuan. Lebih kurang usia anak itu 5 atau 6 tahun. Anak itu ada melakukan satu kesalahan yang saya sudah tidak ingat apa kesalahan itu. Lalu saya mahu menegur dan mengajarnya. Tapi anak itu melawan cakap saya. Saya cuma minta dia duduk di depan saya untuk saya nasihatkan. Waktu itu saya berada di atas sejadah. Tapi dia enggan.


Saya pun mengambil rotan lama lalu merotannya. Pelik, rotan itu seperti sudah rosak. Anak perempuan itu tidak berasa sakit langsung. Dia terus melawan kata2 saya. Saya cari rotan lama yang lain. Apabila dipukul ke kaki anak itu, rotan itu jadi pecah-pecah. Anak itu macam mengejek saya. Saya cari pula rotan lama yang lain. Ketika dilibaskan, rotan itu jadi lembik macam kain. Kejadian ini berlaku banyak kali. Memang pelik. Kalau kakak dan abangnya dulu, digertak dengan rotan sahaja pun mereka terus ikut cakap.


Saya makin naik angin. Kali ini anak itu mengendur sikit sikap melawannya. Dia sudah mahu duduk tapi bukan di lantai. Dia cuma duduk di atas katil. Katanya, "Nak duduk di bawah, tak akan!" (*Seolah-olah budak itu berkata, "Ok, saya duduk. Tapi atas katil ini je le. Jangan harap saya akan duduk di bawah). Masih ada sikap melawannya tu.


Waktu itu saya cuba cari sesuatu yang lebih keras. Saya ternampak pembaris plastik. Satu tebal dan satu nipis. Saya pilih yang tebal. Dalam masa yang sama anak tadi turun dari katil dan duduk di depan sejadah (*maksudnya si anak akur juga akhirnya). Nampak wajahnya masih ada rupa hendak melawan. Saya pun memukulkan pembaris itu sekali ke punggungnya.


Apakah mimpi ini membawa alamat yang tidak baik? Terima kasih.


JAWAPAN : Waalaikumussalam. Alhamdulillah, syukur. Saya berjaya mendapatkan tafsirnya. Sebenarnya mimpi ini membawa maksud yang baik.


Sefaham saya, pada suatu hari secara tiba-tiba sahaja tuan mendapat satu masalah kesihatan yang sangat tidak dijangka berlaku ketika itu. Masalah kesihatan itu memang membuatkan tuan dalam kesusahan. Lalu tuan pun berusaha melakukan sekian banyak cara, kaedah, rawatan, dan ubat2an untuk mengurang dan menyembuhkannya. Hal ini kerana sebelum ini tuan sudah pernah kena tetapi tuan berjaya mengatasinya dengan baik. Tapi kali ini ia tidak berkurang walaupun sudah 5-6 hari.


Pada malam terakhir, yakni malam ke-5 atau malam ke-6 tu, sefaham saya itulah malamnya tuan mendapat mimpi dia atas. Dan pada malam terakhir itu jugalah (sebelum bermimpi) tuan ada cuba melakukan sesuatu rawatan atau pengubatan yang berbeza daripada hari2 sebelumnya.


Apabila tuan terjaga pada paginya, masalah kesihatan itu sudah mula "menunduk" atau "mengalah". Badan tuan mengalami banyak perubahan positif walaupun belum benar2 sembuh lagi.


Begitulah lebih kurang pengertian daripada mimpi tuan itu. Maka tuan janganlah berasa tergganggu fikirannya lagi. Semoga Allah mudahkan segala urusan kita.


Abu Zulfiqar al-Amsyari

29/12/22

Blog Debunga Teratai Syurgawi


No comments: