Thursday, December 29, 2022

Buku Pengajian Zaman Akhir?

 

Pertanyaan oleh Tokcik dari group Ashabul Kahfi : "Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Ya sahabat Tokcik fillah. Sukanya hati Tokcik baca apa yang sahabat Tokcik share bab pengajian akhir zaman. Adakah bukunya? Apa tajuknya ye sahabat ukhwah fillah?"


JAWAPAN : (*Ada banyak pertanyaan yang berkaitan dan lebih kurang sama isinya. Saya tak mampu untuk menjawab setiap seorang dan sudah tertangguh lama. Jadi saya kumpulkan isinya dalam jawapan kepada Tokcik ini sebagai jawapan kepada semua yang bertanya)


Waalaikumussalam Tokcik. Yang sesekali saya kongsikan itu ke? Tak ada bukunya. Yang sesekali saya share itu namanya pengajian zaman akhir. Ada sedikit perbezaan dengan pengajian akhir zaman.


Akhir zaman bermula pada zaman Rasulullah saw. Sebab itulah baginda juga dikenali sebagai nabi & rasul ahir zaman. Zaman akhir pula bermula pada penghujung akhir zaman.


Ringkasnya, akhir zaman itu ada tiga fasa besar iaitu :

1. ZAMAN AWAL kepada akhir zaman

2. ZAMAN PERTENGAHAN kepada akhir zaman

3. ZAMAN AKHIR kepada akhir zaman (yang inilah yang saya maksudkan)


Dalam agama Islam ini ada 4 tungku agama atau 4 tungku ad-diin sebagaimana yang dinyatakan dalam hadith2 Jibril iaitu tungku al-iman, tungku al-ihsan dan tungku al-sa'ah. Semuanya rukun agama dan bertaraf fardhu. Pengajian zaman akhir yang saya kongsikan itu ialah ilmu tungku ke-4 iaitu tungku as-sa'ah.


Ringkasnya, 4 tungku ad-diin itu ialah :

1. al-iman ('aqidah, usuluddin, ilmu kalam, perbandingan agama dan seumpamanya)

2. al-islam (fekah, usul fiqh, hukum-hakam, syariat agama ds)

3. al-ihsan (tasawuf, sufi, tariqah ds)

4. al-sa'ah (zaman akhir, zaman fitnah, hari kehancuran ds) - yang inilah yang dimaksudkan


Setiap tungku itu ada ilmu2nya, ahli2nya, sanad2nya, kaedah2nya dan disiplin2nya.


Tentang buku, saya memang ada merancang untuk menulisnya tetapi entah bilalah masanya akan dapat disiapkan. Saya merancang menulis 8 siri buku tentang Tarekat Ghazaliyah. Pada buku ke-8 itulah nanti cadangnya akan dimuatkan dengan ilmu as-sa'ah. Namun setakat ini saya hanya berjaya menyiapkan 4 siri sahaja. Siri ke-5 pun sudah makan tahun tertangguhnya. Sekiranya diizinkan Allah terhasilnya buku itu suatu hari nanti, insya-Allah tajuknya "Terbit Yang Melimpahkan Cahaya Naungan ke atas Tariqah Al-Ghazaliyah (siri ke-8) : Ilmu As-Sa'ah"


Ilmu tungku as-sa'ah yang saya sampaikan ini datangnya daripada guru saya daripada gurunya sehinggalah ke atas, sampai kepada Imam al-Ghazali yang merupakan pengasasnya. Dan terus ke atas sampailah kepada Rasulullah saw. Sanadnya bersambungan tiada terputus.


Ilmu ini turun sampai ke zaman kita ini bersama-sama dengan sanad Tarekat Ghazaliyah. Tarekat Ghazaliyah turun dengan 4 bidang ilmu. Yang utamanya ialah Tarekat Ghazaliyah itu sendiri manakala 3 ilmu lagi merupakan pengiring2 yang turun bersama-sama sanad tarekat ini. Tiga ilmu lagi itu ialah ilmu aqidah, ilmu alam (bukan ilmu geografi), dan ilmu as-sa-ah. Namun begitu 3 ilmu pengiring ini tetaplah bukan Tarekat Ghazaliyah itu sendiri walaupun ada perkaitan.


Tentang ilmu AKHIR ZAMAN, saya pernah mengkuliahkannya seawal2 saya buat pengajian umum iaitu bermula 2007 (hingga sekitar 2009 rasanya). Itulah ilmu yang mula2 saya dakwahkan dalam bentuk pengajian umum. Ketika itu ilmu zaman akhir belum masanya untuk dikuliahkan secara umum lagi, sebagaimana yang dipesan dan diisyaratkan oleh mursyid saya dahulu. Kemudian barulah saya kuliahkan serba-sedikit ilmu fekah, ilmu hadis, ilmu tasawuf dan sebagainya.


Semoga jawapan yang sangat ringkas ini dapatlah menjawab kesemua soalan berkaitan sekaligus. Untuk penjelasan lanjut, bolehlah terus mengikuti pengajian2 kitab Ihya' 'Ulumuddin yang saya adakan umumnya dan khususnya dalam Pengajian Zaman Akhir yang sudah sampai siri ke-56.


29/12/22

No comments: