Monday, October 28, 2019

Tingkat Halal dan Haram


TINGKAT HALAL DAN HARAM

Ketahuilah bahawa yang haram itu semuanya keji. Ada sebahagiannya yang lebih keji daripada yang lain. Dan yang halal itu semuanya baik, tetapi ada sebahagiannya yang lebih baik daripada yang lain. Maksudnya yang haram dan yang halal itu ada tahap-tahapnya.

Wara’ (penjagaan diri) daripada yang haram itu ada empat tingkatan :
         i.            Wara’ orang-orang yang adil, iaitu orang-orang yang menjauhi hal-hal yang haram. Contohnya menjauhi hal-hal yang wajib dijauhi seperti meminum arak, berzina, makan babi dan sebagainya. Ini merupakan wara’ yang paling rendah. Orang di peringkat ini layak diambil sebagai saksi.

       ii.            Wara’ orang-orang soleh, iaitu orang-orang yang menjauhi hal-hal yang haram, yang makruh dan yang syubhat. Hal-hal syubhat ini sunat jika dijauhi, bukan wajib dijauhi. Contohnya kita memanah seekor haiwan buruan.

     iii.            Wara’ orang-orang mutaqqin, iatu orang-orang yang berusaha menjauhi hal-hal yang haram, yang syubhat dan yang halal tetapi dikhuatiri akan terlajak. Contohnya Khalifah Umar bin Abdul Aziz yang menutup hidungnya daripada mencium bau kasturi yang akan diberikan kepada rakyat. Padahal tidak salah pun sekiranya dia tercium bau kasturi itu.

     iv.            Wara’ orang-orang siddiqin, iaitu menjauhi yang tiga tadi dan lebih lagi. Segala perbuatan mereka adalah untuk Allah. Hal-hal yang halal tetapi bukan kerana Allah, akan mereka elakkan. Inilah juga tingkat orang-orang muwahhiddin (orang yang benar-benar bertauhid kepada Allah). Segala yang mereka lakukan adalah kerana Allah, bukan kerana selainnya. Yang tidak berkait dengan Allah dan agama, akan mereka cuba elakkan.

- Dirngkaskan daripada kitab Ihya' 'Ulumuddin

No comments: