Wednesday, February 27, 2019

ENGKAU HINA NABI MUHAMMAD SAW?

Mengapa wajib untuk kami tidak berdiam apabila kekasih kami Nabi Muhammad saw dihina?

Kerana kami mencintai baginda lebih daripada kami mencintai ibu bapa kami sendiri, diri kami sendiri, pasangan dan anak-anak kami sendiri, bahkan daripada seluruh umat manusia.

Engkau hina ibu bapa kami, diri kami, kaum keluarga kami, dan sebagainya, mungkin kami boleh berdiam. Tetapi apabila engkau hina Nabi Muhammad saw, kami akan segera respons!

Kekasih kami Rasulullah saw bersabda : “Tidak beriman seseorang kamu sebelum Allah dan RASUL-NYA itu LEBIH DICINTAINYA daripada yang lain-lain .” (Bukhari, Muslim)

Kecintaan kami Nabi Muhammad saw bersabda : “Tidak beriman seorang hamba sebelum adalah AKU (RASULULLAH SAW) LEBIH DICINTAINYA daripada isterinya, hartanya dan manusia semuanya.” (Bukhari, Muslim)

Abu Razin Al-‘Uqaili bertanya kepada junjungan kami Nabi Muhammad : “Ya Rasulullah, apakah iman itu?”
Rasulullah saw menjawab : “Bahawa adalah Allah dan RASUL-NYA LEBIH KAMU CINTAI berbanding yang lain-lain.” (Ahmad)

Allah Ta’ala berfirman : “Katakanlah : Sekiranya bapa-bapa kamu, anak-anak kamu, saudara-saudara kamu, isteri-isteri kamu, kaum keluarga kamu, kekayaan yang kamu peroleh, perniagaan yang kamu khuatiri menanggung rugi, dan tempat tinggal yang kamu sukai; sekiranya semua itu kamu CINTAI lebih daripada Allah dan RASUL-NYA dan daripada BERJUANG PADA JALAN ALLAH, tunggulah sampai Allah mendatangkan perintahNya. Dan Allah tidak akan memberi petunjuk kepada kaum yang fasik.” (At-Taubah : 24)

No comments: