Saturday, May 11, 2024

Tiada Ilmu 4 Tungku Agama? Ikut Nafsulah Jawabnya

 

Apabila tiada ilmu tungku AL-IMAN yang secukupnya, maka masalah2 yang timbul berkaitan keimanan, aqidah, tauhid dsb akan tidak dipedulikan, atau akan cuba diselesaikan mengikut kehendak hawa nafsu sendiri atau perkumpulan sendiri, atau akan terikut kemahuan musuh2 Allah.


Apabila tiada ilmu tungku AL-ISLAM yangn secukupnya, maka masalah2 yang timbul berkaitan fiqh, hukum-hakam, jenayah dsb akan tidak dipedulikan, atau akan cuba diselesaikan mengikut kehendak hawa nafsu sendiri atau perkumpulan sendiri, atau akan terikut kemahuan musuh2 Allah.


Apabila tiada ilmu tungku AL-IHSAN yang secukupnya, maka masalah2 yang timbul berkaitan keRUHanian, tasawuf, sufi, tariqah dsb akan tidak dipedulikan, atau akan cuba diselesaikan mengikut kehendak hawa nafsu sendiri atau perkumpulan sendiri, atau akan terikut kemahuan musuh2 Allah.


Apabila tiada ilmu tiang AL-SA’AH, maka masalah2 yang timbul berkaitan akhir zaman, zaman akhir, zaman fitnah dsb akan tidak dipedulikan, atau akan cuba diselesaikan mengikut kehendak hawa nafsu sendiri atau perkumpulan sendiri, atau akan terikut kemahuan musuh2 Allah.


9/5/24

No comments: