Tuesday, February 27, 2024

Elakkan Golongan yang Menunjuk2 Tahu

 

KADANG2 pihak2 tertentu mewujudkan sesuatu istilah, rangkai kata, ayat atau puisi yang ganjil2 dan pelik2 dengan tujuan untuk lebih menarik hati orang ramai, lebih menjadikan mereka dan ajaran mereka terpandang istimewa lagi misteri, untuk menunjukkan ketinggian ilmu dan pencapian mereka, dan atas maksud2 lainnya.


Dalam pengajian intensif ilmu aqidah yang lalu, ada kita petik kalam Imam al-Ghazali dalam Ihya’nya tentang golongan2 yang terpedaya. Antara tulis al-iman :


Antaranya lagi ialah mereka yang mendakwa berma’rifah (mengenal Allah), menyaksikan Al-Haqq, melewati maqam-maqam dan hal ehwal (kononnya berada pada kedudukan yang tinggi), selalu ‘ainusy-syuhud dan dekat dengan Allah.”


Sebenarnya mereka tidak mengenal pun perkara-perkara ini selain pada nama-nama dan KATA-KATA (hebat pada istilah-istilah dan cerita-cerita sahaja) yang DIULANG-ULANGNYA (untuk menunjukkan dia arif dan bermaqam tinggi).”


Lagi kata al-imam : “Sebenarnya di sisi orang-orang yang mempunyai qalbu (orang-orang yang benar pada jalan tasawuf ini), mereka (di atas tadi) hanyalah orang-orang dungu yang jahil. Mereka tidak sekali-kali berfaham teguh dengan suatu ilmu pun, tidak terdidik dengan akhlak mulia, tidak menyusun dengan tertib akan sesuatu amal, tidak mengintip hati melainkan mengikuti hawa nafsu. Mereka mendapat kata-kata (pelajaran) yang TIDAK BERFAEDAH dan SEKADAR MENGHAFALKANNYA.”


No comments: