Wednesday, February 14, 2024

10 TAZKIRAH PENDEK – Himpunan Februari 2024 (5)

 

1. Teman2 yang membuatkan kita teringat akan Allah, jarang2 ada. Walau sudah ada, mahu ditambah lagi jumlahnya.


2. Berjuang itu manis bagi orang2 yang “nampak” pahala dan syurga. Jauh lebih manis lagi bagi orang2 yang sudah “nampak” Allah.


3. Orang2 yang tak sanggup susah jangan diajak dan dibawa berjuang, nanti mereka yang akan menyusahkan kita dan orang2 lain.


4. Dunia tempat berjuang. Antara yang diperjuangkan - agar diri dan diri2 yang lain tak tersalah Ilah, Tuhan, pengabdian, ibadah dan sembahan.


5. Segala peraturan agama itu pasti bagus untuk kita. Kita ikut sahaja walau dengan terpaksa.


6. Merindui guru2 dan mursyid2 yang berwatak seakan2 rasul, nabi atau para sahabat r. hum. Mereka tak banyak tapi sentiasa ada.


7. Dikau brtanya tentang tariq sufi, daku pun berceritalah tentangnya. Jangan terkejut kerana ia sedemikian halusnya lagi murni.


8. Mereka yg buat perancangan untuk kenakan kita tapi kemudiannya mereka pula yang berlakon sebagai pihak yang disakiti. Selalu.


9. Tak tahu dalam keadaan tak ada peluang untuk dapat tahu, berbeza hukumnya dengan tak tahu dalam keadaan ada sahaja peluang untuk tahu.


10. Ada tok bomoh dulu2... mereka yang sebarkan belaan2 mereka lalu mereka jugalah yang promosikan tangkal2 mereka kepada masyarakat. Mewah duit.


No comments: