Tuesday, July 9, 2024

Tazkirah2 Pendek AZA Jun 2024 (1)

 

1. Mudarat lebih besar apabila berikan ilmu kepada yang belum layak, berbanding menahan ilmu daripada yang sudah layak.

2. Orang yang biasanya tidak pedulikanmu tiba2 buat baik - itu biasa. Tapi kalau tiba2 buat terlebih2 baik - biasanya ada makna.

3. Jika kita tak ambil berat (hanya ambil ringan, atau tak ambil peduli langsung) kesusahan umat yang lain, maka Allah juga begitu terhadap kita.

4. Perang yang lebih banyak bawa duit masuk berbanding duit keluar = rugilah jika mereka tamatkan. Duit2 yang terkumpul di seluruh penjuru dunia terus ditarik masuk.

5. Kuasa Allah... kadang2 pada waktu banyak orang meminggirkanmu, tika itulah Dia menghadiahimu lorong2 mendekati-Nya dan lorong2 mendapatkan ilmu.

6. Orang2 yang iri hati dan dengki denganmu akan selalu ada. Yang lebih penting, dikau jangan pernah iri hati dn dengki sesiapa. Lapanggg qalbumu.

7. Sunnah2 Nabi ini, sesiapa yang memandangnya “kecil”, maka akan kecillah dapatan manfaatnya. Dan sesiapa yang memandangnya “besar”, insya-Allah akan besarlah dapatan manfaatnya. Begitulah umumnya. Namun kebanyakan manusia lebih suka mengikuti “sunnah2” orang lain.

8. Jangan mudah terpedaya dengan permainan dan pengalihan oleh tangan2 sotong. Terus utamakan all eyes on kepala sotong juga.

9. Berhati2 itu perintah Allah. Bersangka baik jangan sampai hilang amalan berhati2.

10. Jika kita terus “kerdil”, hal itu tidak mengapa kerana memang kita sudah biasa ‘kerdil”. Tapi kita khuatir jika kita tiba2 jadi “besar” dalam keadan kita tidak bersedia.


Tazkirah2 pendek AZA Jun 2024

No comments: