Monday, July 22, 2024

Petikan Pengajian Kitab Hikmah Solat (daripada kitab induk Ihya’ ‘Ulumuddin) kali ke-3 oleh Ustaz Dzul ibnu Sufyan al-Ghazali.

 

1. Pada hakikatnya, segala puji2an hanya kena pada Allah, langsung tidak kena pada makhluk. Makhluk langsung tidak ada apa-apa. Begitulah pada hakikatnya.

2. Rasulullah saw kekasih kita yang sangat kita rindui. Kita berharap agar dapat bersama2 dengan baginda di alam akhir nanti.

3. Kita sangat berterima kasih kepada Imam al-Ghazali yang telah mewariskan kitab induk Ihya’ ‘Ulumuddin ini kepada kita.

4. Kitab Ihya’ ‘Ulumuddin ini tidak sekadar berbicara tentang qalbunya Nabi saw, tapi juga qalbunya Nabi di dalam solat juga.

5. Antara cara untuk kita bersyukur dan membalas budi baik Allah SWT adalah dengan membetulkan ibadah solat dan seterusnya mencantikkan ibadah solat.

6. Dalam kitab2 fekah biasanya tidak disentuh tentang rahsia (sir, dalaman, adab2 hati qalbu, batin) solat. Dalam kitab2 tasawuf baru ada disentuh. Contohnya kitab induk Ihya’ ‘Ulumuddin ini.

7. Teruslah menjadikan R4’S (R-force) iaitu Rasululah saw, 4 orang sahabat paling utama, dan sahabat2 utama yang lain sebagai contoh teladan dan matlamat ikutan kita.

8. Antara kelebihan2 menyempurnakan perlakuan dalam solat...

9. Janganlah kita “mencuri” dalam solat.

10. Antara kelebihan2 mengerjakan solat secara berjemaah...

11. Pahala dan darjat sangat berkait dengan cinta Allah.

12. Untuk kaum wanita, lebih afdhal untuk mereka mengerjakan solat di rumah, namun mereka boleh sahaja ke tempat azan dilaungkan asalkan terpelihara daripada fitnah.

13. Sememang ada kebaikan tertentu jika kaum wanita pergi ke masjid atau seumpamanya lebih2 lagi jika untuk menuntut ilmu2 agama.

14. Tarekat Ghazaliyah sangat mementingkan solat berjemaah. Sekurang2nya pun berjemaahlah di rumah.

No comments: