Sunday, January 1, 2023

Wusul Itu Sampai Ke Mana?

 

Datang pertanyaan daripada seorang sahabat bernama C.A.S : "Maka yang capai wusul itu...berada ditahap kemuncak pendakian atau masih lagi mendaki?"


Jawapan sahaya : Bergantung kepada wusulnya ke mana. Ada wusul yang masih lagi mendaki dan ada wusul yang sudah berada ke kemuncak. Untuk menghampirkan kepada faham, kita ambil satu tamsilan (ertinya bukanlah contoh sebenar). Dan untuk memudahkan tamsilan ini, kita katakanlah wusul itu ertinya "sampai".


Ali berasal dari Jitra, Kedah. Dia hendak ke Putrajaya untuk menyelesaikan urusannya.


Ketika Ali tiba di Sg Petani, Kedah, dia belum "sampai".

Ketika Ali melintasi negeri Perak, dia belum "sampai" juga.

Ketika Ali masuk ke negeri Selangor, dia belum "sampai" juga.

Ketika Ali masuk ke wilayah Putrajaya, maka barulah dia 'sampai" menurut pemahaman sebahagian orang. Tetapi sebenarnya masih ada yang lebih daripada itu.


Ketika Ali masuk ke kawasan bangunan pejabat berkenaan, ertinya dia sudah "sampai" juga. Tetapi ada yang lebih daripada itu.

Ketika Ali masuk ke ruang pejabat berkenaan, maksudnya dia sudah "sampai" juga. Tetapi ada yang lebih daripada itu.

Ketika Ali sudah berhadapan dengan pegawai berkenaan, nyatalah dia sudah "sampai". Tetapi masih ada yang lebih daripada itu.

Ketika urusan Ali dengan pegawai itu berjaya mencapai kata putus, maka barulah dia benar-benar "sampai".


Ada orang menyangka ketika Ali masuk ke wilayah Putrajaya, maka itulah yang diketahuinya sebagai kemuncak.

Ada pula orang yang lebih lagi. Menurutnya, apabila Ali sudah masuk parking di kawasan bangunan itu, maka itulah kemuncak.

Begitulah seterusnya.


Ringkas kata, wusul itu sendiri mempunyai beberapa tingkatan (maqam). Ada yang dalam pendakian, dan ada yang di kemuncak. Wallahua'lam.


31/12/22

No comments: