Berubat tidaklah bertentangan dengan tawakal kerana
terdapat perbuatan, perkataan dan perintah Rasulullah saw tentangnya.
Sabda Nabi saw : “Tidak
ada suatu penyakit pun melainkan ada ubat baginya (yakni ubat atau cara berubat)
yang diketahui oleh orang yang mengetahuinya dan (ubat atau cara berubat yang) tidak
diketahui oleh orang yang tidak mengetahuinya, kecuali as-saam (maut).”
(Ahmad, Thabrani)
Sabda Nabi saw : “Berubatlah
wahai hamba Allah! Sesungguhnya Allah menjadikan penyakit dan ubat.”
(Turmizi, Ibnu Majah)
Ditanyakan kepada Rasulullah saw tentang usaha berubat
dan ruqyah, adakah usaha itu bererti menolak takdir Allah?
Jawab baginda : “Berubat
itu sendiri dalah daripada takdir Allah.” (Turmizi, Ibnu Majah)
Sabda Nabi saw kepada Saiyidina Ali ra ketika Ali sakit
mata : “Engkau jangan makan yang ini (jangan
makan ruthab – kurma yang belum kering).”
“Makanlah yang ini (makanlah siliq –
semacam tumbuh-tumbuhan yang dimasak dengan tepung syair).” (Abu Dawud,
Turmizi)
Hadis ini berkaitan dengan berubat.
Imam Al-Ghazali menulis : “Ubat-ubat itu ialah sebab-sebab
yang dijadikan dengan hukum Allah Taala sama seperti sebab-sebab yang lain.
Sebagaimana roti itu ubat lapar dan air itu ubat haus, maka sakanjabin itu
menjadi ubat kepada penyakit kuning dan sakmunia itu ubat untuk memudahkan
buang air besar.”
Imam Al-Ghazali berkata : “Jelaslah bahawa Yang
Menyebabkan Sebab-sebab (Allah) melaksanakan sunnah-Nya (sunnatullah) dengan
mengikatkan musabab-musabab (akibat) dengan sebab-sebab, untuk melahirkan
hikmah.”
-
Pengajian kitab Ihya’ ‘Ulumudin : Kitab Tauhid
& Tawakal
-
Kuliah 24 September 2018
Sabda Nabi saw : “Orang mukmin
yang sempurna imannya ialah mereka yang berbudi baik dan berlemah-lembut kepada
isterinya.” (Turmizi, An-Nasa’i)
Sabda Nabi saw : “Yang
terbaik dalam kalangan kamu ialah yang terbaik kepada isterinya, dan aku adalah
yang terbaik daripada kamu kepada isteriku.” (Turmizi, An-Nasa’i)
-
Pengajian kitab Ihya’ ‘Ulumuddin : Kitab Adab
Perkahwinan
-
Kuliah 9 April 2018
No comments:
Post a Comment