Wednesday, August 3, 2016

CATATAN RINGKAS ISI AUDIO KITAB CINTA ALLAH 4

CATATAN RINGKAS ISI AUDIO KITAB CINTA ALLAH 4A

Marilah kita mencinta Allah, mencintai Rasulullah, mencintai Al-Quran, mencintai As-Sunnah, mencintai ummah dan mencintai dakwah.

Kuliah kita Ihya’ ‘Ulumuddin kita masuk kali ke 147, syarahan Bab Cinta Allah kali ke-4. Tajuk : Seba2/Punca2 Cinta.

Manusia akan patuh dan taat apa yang dia cinta. Jadi, salah satu cara nak jadikan umat Islam patuh dan taat kepada agama ialah dengan menanamkan benih cinta dalam jiwa mereka. Orang yang cinta kepada Allah, diia akan turut segala kehendak Allah, tak perlu dikejan-kejan lagi

Kata Imam Al-Ghazali, maqam cinta Allah adalah matlamat paling jauh daripada maqam-maqam yang ingin dicapai dalam kerohanian dan kemuncak segala darjat.

Kata Imam dalam Kimiya’ as-Sa’adah, cinta kepada Allah adalah tajuk paling penting dan matlamat akhir perbicaraan. Kesempurnaan kemanusiaan terletak pada kecintaan kepada Allah.

Hakikat cinta :

1.Kita tak dapat nak cinta, suka dan sayang sesuatu yang kita tak kenal. Cinta wujud hanya setelah kita kenal. Kata orang tua-tua , tak kenal maka tak cinta.

Kita suka atau cenderung akan sesuatu berdasarkan apa yang pancaindera kita suka. Pancaindera ke-6 ialah mata hati/batin.

2. Mata di kepala mengesan apa yang tak boleh dikesan oleh telinga, Telinga pula sebaliknya. Setiap panca indera ada minat masing-masing. Kalau kena dengannya, dia akan suka, sayang dan cinta.

3. Biasanya manusia dan jin mencintai akan sesuatu kerana dia cinta dirinya sendiri. Dia suka kenderaan. Mengapa? Supaya senang dia bergerak. Dia suka sesuatu sebab ada untung untuk diri dia.

Cinta hanya wujud pada mahluk yang hidup. Benda-benda tak ada cinta. Meja, kerusi, bulan, planet, benda-benda angkasa tak ada perasaan cinta kerana semua itu tak hidup dan tak berakal. Hanya manusia dan jin yang hidup lagi berakal. Haiwan dan tumbuhan hidup tapi tak berakal.

Perkataan panca maksudnya 5. Contohnya Panca Sitara. Ada 5orang penyanyi termasuk P. Ramlee. Pancasila di Indonesia = 5 prinsip. Perkatan panca berasal dari bahasa Sanskrit yang bermaksud lima.

Indera yang tersembunyi itulah sebenar-benar indera iaitu mata hati. Apa yang kita lihat, dengar, rasa dan lain-lain sebenarnya ditentukan oleh mata hati. Mata hati lagi kuat, power dan tepat berbanding pancaindera yang lima.

Kisah cinta sesama makhluk yang tak sesuai dijadikan teladan antaranya kisah cinta Shah Jahan dan Mumtaz Mahal, Romeo dan Juliet, Pyramus dan Thisbe.

Ada satu orang hantar mesej ajak penceramah turut serta ke suatu majlis yang kononnya dihadiri , oleh yang zahir dan yang ghaib di masjid tertentu seperti Wali 9, Tok Kenali, bahkan nabi-nabi pun datang. Tapi penceramah menolak.

Bagaimana cinta boleh wujud? Ada 5 faktor :

1. Kerana fitrah kita mencintai diri sendiri. Manusia atau jin sama sahaja. Contoh : ada batu datang melayang ke arah kita, kita elak. Mengapa? Supaya tak kena, tak sakit dan tak cedera. Maksudnya kita cinta sayang diri kita. Nak lintas jalan tengok kanan kiri. Tak ada kenderaan baru lintas. Mengapa? Kerana kita sayang diri sendiri. Kalau kita sakit, kita cari ubat. Mengapa? Kita sayang diri sendiri. Dari situlah lahirnya cinta.


CATATAN RINGKAS ISI AUDIO KITAB CINTA ALLAH 4B

Sebab kedua mengapa cinta boleh datang adalah kerana kita cenderung untuk menyukai orang yang berjasa kepada kita.

Sebab ketiga adalah kerana fitrah kita memang suka akan kecantikan, keindahan, dan kebagusan walaupun semua itu tidak berkait pun dengan diri kita. Contohnya kita suka tengok bunga-buangan dan air sungai. Padahal bukan dapat kepada kita pun bunga-bungaan dan air sungai itu. Tetapi kita tetap cinta/suka kerana bunga itu cantik dan sungai itu menarik.

Sebab keempat, cinta lahir kerana mata batin kita dapat/boleh mencintai sesuatu yang batin.

Sebab kelima, cinta terwujud kerana wujudnya keserasian.

Huraian sebab pertama - Kita memang sayang dir kita sendiri. Kita cenderung mahu diri kita kekal ada. Kita mahu lari daripada binasa (cedera, lemah, cacat dan sebagainya). Jika diberi pilihan sama ada nak hidup atau nak mati, kita akan pilih nak hidup. Jiak diberi pilihan sama ada nak sempurna atau nak terpotong salah satu angota? Kita akan pilih nak sempurna. Ini fitrah kita.

Jika diberi pilihan untuk tidak akan mati selamanya, sudah tentu kita pilih tak mati. Tapi sebab dah tak ada pilihan melainkan mesti mati juga, maka kita pun tak dapatlah nak pilih untuk kekal hidup selamanya.

Katakanlah selepas mati memang tidak ada kehidupan semula dan masa mati tak kena sakaratul maut, kita pilih nak hidup ke nak mati? Kita akan pilih nak hidup. Apatah lagi apabila dapat tahu tentang kesusahan sakaratul maut, alam kubur, mahsyar, timbangan, neraka... lagilah tak mahu mati. Dalam keadaan tak ada apa-apa pun selepas kematian maka kita tak mahu pilih kematian, apataha lagi ada.

Sekiranya seseorang itu ada kesusuahan, ada hutang, diburu ah long atau menderita sakit, jika diberi pilihan : A. Nak terus hidup. B. Nak mati. C. Nak dihilangkan segala kesusahan itu dan terus hidup. Sudha tentu pilihannya ialah C. Dia nak hidup tetapi segala masalahnya hendkalah dihilangkan. Dia tak akan pilih nak mati. Begitulah fitrah manusia. Manusia menyayangi dirinya. Sebab itulah datangnya cinta sayang.

Bagaimana cara Imam Al-Ghazali meninggal dunia? Ibnu al Jauzi memetik cerita daripada adik Imam Al-Ghazali iaiatu Imam Ahmad Al-Ghazali. Pada hari Isnin sebelum Subuh, Imam bangun ambil wudhuk dan menunaikan solat subuh. Kemudian dia meminta adiknya bawakan kain kapan, dicium dan letak di matanya. Imam berkata bahawa dia patuh pada perintah Tuhan. Seterusnya dia berbaring menghadap qiblat. Sebelum matehari terbit, Imam Al-Ghazlai pun menghemuskan nafasnya yang terakhir..

Duit. Kenapa kita cinta sangat duit sedangkan ia hanyalah kertas? Kerana kertas-kertas itu dapat membuatkan diri kita senang untuk mendapatkan apa-apa untuk diri kita.. Jadi kita cinta duit kerana kita cinta akan diri kita.

Kita sayang keluarga, sebenarnya untuk kepentingan diri kita. Kita sayang harta, sebenarnya kerana kita diri kita juga. Wujud perasan mencintai yang lain-lain kerana kita sebenarnya mencintai diri kita sendiri.

Huraian sebab kedua - Cinta wujud kerana kita sayang akan pihak yang berjasa kepada kita, iaitu pihak yang ebrbuat ihsan kepada kita. Kita ini sebenarnya hamba kepada ihsan. Kalau orang melakukan kebaikan kepada kita, kita jadi suka akan ornag itu. Kalau boleh kita nak ikut kehendak orang yang tolong kita. Hal ini sifat semulajadi. Sesiapa yang buat baik kepada kita, kita akan suka/cinta kepadanya. Yang buat jahat kepada kita, kita akan benci kepadanya.

Teringat zaman berusia belasan tahun dulu, berambbut panjag, pakai rantai, tetapi rajin solat berjemaah di surau. Orang-orang surau dok pandang semacam. Mereka nak meraikan kita ni, tak berapalah. Tetapi ada seorang pakcik. Jarang sangat bersembang dengan dia. Kalau berbual pu cuma sekadar bertanya khabar. Begitulah keadaannya sampailah pakcik itu meninggal dunia. Apabila saya datang ke surau, dia selalu tepuk bahu atau belakan lalu pegang kita smapai ke saf depan (*dengan senyum manis dan lemah-lembut). Sebab itulah smapai sekarang pun saya masih terkenang-kenang dan rasa sayang. Maksudnya kita sayang akan orang yang berbuat ihsan kepada kita.



CATATAN RINGKAS ISI AUDIO KITAB CINTA ALLAH 4C

Kadang-kadang kita lebih kasih akan orang yang bukan bersaudara dengan kita berbanding yang memang saudara. Mengapa? Kerana kita cinta diri kita sendiri. Sudah tentu ada manfaat daripada orang itu kepada diri kita yang kita kasihi ini, yang menyebabkan kita mengasihi orang itu. Ringkasnya, cinta kepada ornag lain wujud kerana kita mencintai diri kita sendiri.

Contoh -kita sayang dan hargai doktor kerana dia menjadi asbab kepada kesembuhan penyakit yang kita hidapi. Yang kita cinta sebenarnya ialah diri kita sendiri iaitu kesihatan badan kita, bukannya doktor yang menjadi laluan kepada kesihatan itu. Tapi oleh kerana doktor itu jadi laluan, maka kita pun turut mencintai si doktor.

Ilmu itu dicintai, guru itu dicintai. Ilmu disayangi kerana ilmu tu sendiri. Guru disayangi kerana guru tu menjadi laluan kepada ilmu tu. Maksudnya ada perkara yang kita cinta kerana perkara itu sendiri, dna ada perkara yang kita cinta kerana sebab-sebab lain.

Kita sayang duit kerana kertas tu ada nilai. Yang kita hendak adalah nilainya. Kalau kertas kosong yang dikoyak-koyak, kita pun tak mahu kerana ia tak mendatangkan manfaat kepada diri kita. Jadi, kita pun tidaklah mencintai kertas kosong tadi.

Makanan, minuman dan wang dinar dicintai. Makan dan minuman dicintai kerana memang itu yang dihajati. Duit pula bukan kerana dirinya sendiri tetapi kerana ia membolehkan kita mendapatkan sesuatu yang lain. Maksudnya wang dicintai kerana yang lain.

Huraian sebab ketiga wujudnya cinta - Cinta wujud kerana memnag fitrah kita suka/cinta sesuatu yang elok, bagus dna cantik. Contohnya kita tengok air sungai dari jauh. Kita suka. Padahal bukannya dapat kepada kita pun. Jadi kita suka akan sungai tu keanna kita memnag suka akan keindahannya.

Katakanlah neraka dan dosa tidak ada. Siapa nak solat, Tuhan persilakan. Sesiapa yang tidak mahu, tidak mengapa. Jawabnya - dah tentu kita tak solat, tak puasa wajib dan sebagainya. Tetapi bagi ahli-ahli sufi, ada syurga ke, neraka tak wujud ke, apa yang Allah suka, mereka akan buat, sekalipun tidak dapat pahala. (Kerana mereka mencintai Allah).

Ada keadaan di mana kecantikan itu dicintai kerana kecantikan itu sendiri, bukan kerana sebab-sebab lain. Kita ke luar negara contohnya ke Kahsmir, bukan boleh bawa balik pemandangan indah di sana itu pun. Naik ke tempat-tempat tinggi, contohnya Gunung Jerai. Pemandangan sawah padi dari atas sana memang cantik. Apabila kita turun, kita tak bawa balik pun. Tapi kita suka kerana secara fitrhanya kita memang suka akan yang indah-indah dan cantik-cantik.

Kita tengok sayur-sayuran di kebun-kebun seperti di Cameron Highland dan air sungai mengalir, tapi kita tak dapat apa pun. Kita masuk ke taman bunga, kena bayar duit masuk. Setelah keluar, bukan dapat apa pun tetapi kita suka kerana memang kita ini suka akan yang cantik-cantik dna indah-indah.

Sehebat-hebat ciptaan dan binaan manusia, buatlah istana sebesar mana dan dihias secantik mana pun, akhirnya kita akan bosan, kita akan keluar lalu melihat alam, langit, sungai, gunung-ganang dan lain-lain. Lazta lagi menikmati ciptaan semulajadi oleh Allah berbanding ciptaan makhluk.

Kita tidak cinta kerana kita tidak kenal. Ada yang sudah kenal tetapi tidak cukup kenal. Kita juga belum mencintai kerana belum tersingkap keindahanNya kepada kita. Allah itu cantik, suka yang cantik-cantik.

TAMAT AUDIO 4

No comments: