Friday, May 24, 2013

Ujian Peningkatan dalam Tarbiyyah


Tulis seorang sahabat ana yang menggunakan nama Nur Shahil di FBnya : "Tok guru sufi sering menguji muridnya dengan berpura-pura melakukan perkara yang ditegah. Contohnya dia menyuruh muridnya melakukan maksiat pada hal ia mahu melihat apakah tarbiahnya telah meresap ke dalam qalbi muridnya. Dan dalam masa yang sama dia siap siaga mencegah muridnya jika terpengaruh dengan ujiannya itu."

Sambungnya lagi : "Maka jaga-jaga dengan kelakuan aneh tok guru sufi anda kepada anda dan juga rakan sufi bila bersahabat dengan anda. Kerana ada rahsia di sebalik rahsia dia berkelakuan aneh."

"Fikir2 renung2 dan senyum2." (Ini macam slogan dia di setiap penghujung tulisannya).

Ana tidak menafikan hal ini memang berlaku. Tambah-tambah lagi untuk para pejuang agama yang terlibat dengan kerahsiaan gerak kerja dakwah. Anak-anak buah ana dalam tarbiyyah (tak kira tua muda), yang terpilih, memang sedikit-sebanyak akan melalui ujian ini tanpa diberitahu terlebih dahulu. Untuk peningkatan, tentunya kena melalui ujian. Mana boleh senang-senang nak naik maqam. Ada yang lulus, ada yang gagal. Tapi biasanya mereka yang sabar, teguh keimanan, berusaha mendahulukan snagka baik dan berfikiran panjang dapat lulus dan terus mendaki tangga demi tangga.

Wallahua'alam.

Abu Zulfiqar
23 Mei 2013

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails