Saturday, May 4, 2013

Ada Jugak Manusia Jenis Ini

Ada jugak manusia jenis ni.....

Mula-mula dia sumpah seranah (contohnya) : "Bla bla bla proh preh poh preh gedebuk gedebak di wallnya (Facebook)."
Lepas tu dia buka posting lain ditulisnya : "Kita hendaklah menjaga hati, tutur kata, banyak mengingati Allah, bersabar, berpandangan jauh...... bla bla bla."

Kemudian dia buka posting lain : "Celaka lahanat pengkhianat munafik klepek klepuk...bla bla bla bela jin bla bila."
Lepas tu dia buka posting lain ditulisnya : "Berpeganglah kepada Al-Kitab dan As-Sunnah. Kita hayati cara kepimpinan Rasulullah dan para sahabat. Mereka sangat berhemah tinggi bla bla..."

Satgi dia keluarkan sifat mazmumah dia pulak : " Sudahlah... bertopeng nafsu, ikut jejak langkah syaitan, rosak aqidah, sembah manusia, bodoh, dilaknat Tuhan tebaboomm.... bal bla blah..."
Lepas tu pamer yang mahmudah pulak : "Banyakkan berzikir, semak semula amal-amal kita, bersikap baiklah sesama manusia... bla bla..."

Ini manusia spesis apalah ni?

Kadang-kadang orang tanya... tuan punya akaun Fb sekian-sekian tu sahabat (atau saudara) ustaz ke?
Kita nak mengaku pun naik segan, padahal memang kawan kita pun.

Inilah... orang yang tidak mahu belajar dan beramal dengan tasawuf, hatinya dibolak balikkan oleh syaitan dan nafsu. Sekejap dia jadi malaikat, sekejap dia jadi lain. Takhalli dan tahalli tidak dipraktik, manakan dapat tajalli. Mari kita hancurkan sifat-sifat mazmumah diri kita dengan panah-panah tasawuf. Tak dapat semua, tapi biarlah banyak yang kita hancurkan.


Abu Zulfiqar
3 Mei 2013

No comments: