Monday, May 27, 2013

Siapa/Apa Yang Menghijab?

PERSOALAN :
Dalam wall tu (*salah satu wall Facebook)  nampak macam tak bertepatan penerangannya dengan kehakikatan.
Contoh kalau tak silap ada terbaca dikata bahawa Yang menghijab adalah Allah.
Sedangkan dalam Hikam, Sheikh Ato'illah kata yang menghijab adalah nafsu diri manusia dan Allah tidak pernah menghijab dirinya.
Wallahu a'lam


PENJELASAN :
Yang satu pihak mengatakan : “Yang menghijab ialah ALLAH”. Satu pihak lagi mengatakan : “Yang menghijab adalah NAFSU MANUSIA dan Allah tidak pernah menghijab diriNya.”

Sebenarnya tidak ada apa-apa masalah pada kedua-dua pandangan tersebut, cuma mereka berbeza sudut pandangan. Pihak yang pertama memandang dari sudut hakikat (haqiqat), sedangkan pihak kedua memandang dari sudut syari’at. Kedua-duanya betul.

Memandang dari sudut hakikat maksudnya kita memandang apa yang berlaku itu dari sudut pekerjaan Tuhan. Memandang dari sudut syariat pula maksudnya kita memandang apa yang berlaku itu dari sudut pekerjaan makhluk.

Contohnya : kita jemur pakaian di ampaian lalu pakaian itu kering.

Orang yang memandang dari sudut HAKIKAT (dari sudut pandangan kerja Tuhan) akan mengatakan bahawa Allahlah yang mengeringkan pakaian itu, bukannya mana-mana makhluk kerana makhluk langsung tidak ada kuasa.
Orang yang memandang dari sudut SYARIAT pula (dari sudut pandangan kerja makhluk) akan mengatakan bahawa matahari, atau cahaya matahari, atau bahang matahari, atau anginlah (semuanya makhluk) yang mengeringkan pakaian itu.

Dalam kes yang sedang diperkatakan di atas tadi, jika kita memandang dari sudut hakikat, sememangnya Allahlah yang menghijab, kerana semua makhluk langsung tidak punya kuasa untuk menghijab termasuklah nafsu (yang juga sejenis makhluk).
Jika kita memandang dari sudut syariat (dari sudut pandangan pekerjaan makhluk), maka nafsulah yang menghijab, bukannya Allah.

Kesimpulannya, tidak ada apa-apa yang tidak kena dengan kedua-dua pernyataan tersebut.

Sebagai tambahan, dalam kitab Hikam juga ada dinyatakan sebegini : “Tidak ada sesuatu pun yang dapat MEMBERIKAN MANFAAT KEPADA HATI sebagaimana ‘uzlah…”

Dari segi syariatnya, memanglah ‘uzlah yang memberi manfaat kepada hati, namun dari segi hakikatnya, uzlah langsung tidak ada apa-apa kuasa untuk memberi manfaat kepada hati melainkan Allahlah yang berkuasa memberikan manfaat kepada hati.”

Oleh itu, dalam usaha untuk mengelakkan salah faham, eloklah terlebih dahulu kita kenal pasti bahawa orang yang sedang berkata-kata dengan kita itu sedang berbicara (sedang memandang) dari sudut syariat ataupun dari sudut hakikat. Jika kita membaca artikel, kenal pasti terlebih dahulu sama ada penulis artikel itu sedang berbicara dari sudut pandangan syariatkah ataupun hakikatkah? Insya-Allah dengan cara ini dapat menghindarkan perbezaan pandangan.

Pada saya ada 3 versi kitab Hikam. Satu versi Tok Pulau Manis, satu lagi versi Syeikh Said Hawa dan satu lagi saya ‘save’ dari internet lama dahulu. Saya cuba cari (sepintas lalu je) tadi kenyataan “Yang menghijab adalah NAFSU MANUSIA dan Allah tidak pernah menghijab diriNya.” (ataupun kalimah yang lebih kurang begitu bunyinya) tapi belum terjumpa.  Jika ada maklumat, mungkin boleh kongsikan dengan saya kalimat asal daripada Hikam ataupun lokasinya dalam kitab itu.

Tapi saya ada terjumpa kalimah ini : “Di antara hal yang menunjukkan kepadamu tentang kekuasaan Allah Yang Maha Suci ialah ALLAH MENGHIJABMU DARI-NYA dengan sesuatu yang tidak ada wujudnya di sisi Allah.”

Maksudnya Allah memang ada menghijab.

Wallahua’lam.

Kebetulan pengajian kitab Ihya’ ‘Ulumiddin sekarang memang sedang menyentuh persoalan syariat dan haqiqat. Sudah tiga kali kuliah saya perjelaskan lagi kalam Imam Al-Ghazali tentang hal ehwal syariat dan haqiqat ini.

Semoga bermanfaat.

Abu Zulfiqar
26 April 2013



No comments: