PERSOALAN :
Salam. Ustaz,
nak tanya. Mengenai anjuran zikir-zikir dalam bilangan tertentu itu, bolehkah
saya tahu adakah terdapat apa-apa dalil mengenainya?
PENJELASAN :
Wlksm Mxxxxx
Ixxx. Zikir yang mana yang dimaksudkan tu? Ada pelbagai versi zikir yang ada
bilangan ni. Contohnya yang lepas solat Subahanallah 33 kali, Alhamdulillah 33
kali, Allahu Akbar 33 kali... dan lain-lain.
PERSOALAN :
Oh. Kalau yang
macam sampai bilangan 1000 dan segala bagai yang saya fikir agak sukar orang
biasa amalkan itu, adakah dalil zikir dengan bilangan yang sebegitu?
PENJELASAN :
Jumlah
zikir-zikir ini tidak ada had. Ada ahli-ahli sufi yang sentiasa dalam keadaan
berzikir.
Dalilnya : “Wahai orang-orang yang beriman, (untuk
bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta
sebutan yang SEBANYAK-BANYAKNYA; Dan bertasbihlah kamu KepadaNya pada waktu
pagi dan petang.”[Surah Al-‘Ahzab: 41-42].
Maksudnya tidak
ada had, tetapi mestilah bersesuaian dengan taraf kita. Orang awam memang
nampak macam zikir para ulama itu agak sukar, tapi kalau kita sudah mencapai
maqam mereka, terasa senang pula.
Oleh kerana
tidak ada had, masing-masing guru menyusun bilangan zikir yang sesuai untuk
dirinya dan anak-anak muridnya. Dari situlah timbulnya perbezaan jumlah zikir.
Dalilnya lagi : “Kemudian apabila kamu telah selesai
mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah
semasa kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu berbaring. Kemudian apabila
kamu telah merasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah
sembahyang itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya sembahyang itu
adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang
tertentu waktunya.” [Surah An-Nisa’: 103]
Maksudnya kita
dalam keadaan yang bagaimana pun memang dianjurkan untuk berzikir. Sudah
tentulah jumlahnya sangat banyak dalam tempoh kita berjaga iaitu dari awal pagi
sampailah masuk tidur malam.
Antara zikir
yang saya amalkan ialah zikir harian Tariqat Ghazaliyyah yang dinisabhkan kpd
Imam Ghazali. Setiap hari diletakkan 1,000 sahaja kerana :
1. 1,000 itu sudah memadai bagi orang-orang yang baru hendak bermula ataupun untuk orang lama istiqamah.
2. 1,000 itu sedikit dan sekejap, supaya tidak mengganggu amalan-amalan lain seseorang tidak kira ia dari aliran/jemaah apa pun (yang biasanya Jemaah-jemaah itu sudah punya zikir/wirid tersendiri). Maksudnya sesiapapun boleh amalkan zikir Al-Ghazali ini.
3. 1,000 itu sebenarnya untuk menunjukkan banyak. Contoh : Walau 1,000 orang datang menyerang, aku takkan lari!" Istilah 1,000 itu untuk menunjukkan jumlah yang banyak dan tidak terhad. Maksudnya sesiapa yang mahu buat lebih walau 24 jam pun, tidak ada salahnya. Tapi jika sampai terganggu lain-lain urusan penting, paling kurang buatlah 1,000 kali.
1. 1,000 itu sudah memadai bagi orang-orang yang baru hendak bermula ataupun untuk orang lama istiqamah.
2. 1,000 itu sedikit dan sekejap, supaya tidak mengganggu amalan-amalan lain seseorang tidak kira ia dari aliran/jemaah apa pun (yang biasanya Jemaah-jemaah itu sudah punya zikir/wirid tersendiri). Maksudnya sesiapapun boleh amalkan zikir Al-Ghazali ini.
3. 1,000 itu sebenarnya untuk menunjukkan banyak. Contoh : Walau 1,000 orang datang menyerang, aku takkan lari!" Istilah 1,000 itu untuk menunjukkan jumlah yang banyak dan tidak terhad. Maksudnya sesiapa yang mahu buat lebih walau 24 jam pun, tidak ada salahnya. Tapi jika sampai terganggu lain-lain urusan penting, paling kurang buatlah 1,000 kali.
Kesimpulannya,
dalil kepada jumlah-jumlah zikir yang tuan sebutkan itu ialah antaranya dua
ayat Quran tadi yang menggalakkan jumlah zikir tanpa had (sebanyak-banyaknya).
Jika sebanyak-banyaknya boleh, maka jika kita letakkan jumlah tertentu sebagai
had tentulah tidak ada masalah dari sudut agama. Wallahualam.
Abu Zulfiqar
28 April 2013
4 comments:
Bagaimana pula ada orang cakap sekiranya zikir yang ditetapkan contohnya 2500 tak boleh lebih takut jadi yang bukan-bukan. Ada seorang ustaz cakap kepada saya, awak jangan amalkan zikir La ila haillallah sebanyak 1000 kali dibimbangi di bawa ke alam lain. Betul ke ni?
Saya memang ingin berzikir banyak tetapi mendengar kalau nak berzikir pun perlu berguru bimbang juga saya.
Ada ustaz melarang saya zikir La Ila Haillallah sampai 1000 kali kerana katanya boleh pergi alam lain. Betul ke.
Betul ke dakwaan jika nak zikir banyak 2 kena berguru.
Betul ke jika zikir tanpa guru pahala zikir dapat kepada makhluk lain. Mohon penjelasan.
Berzikir 1000 kali tidak akan membawa kita ke alam lain.
Ada guru lebih baik. Tak berguru pun boleh saja banyak berzikir.
Kita berzikir, kitalah yang mendapat pahalanya.
Hendak berzikir banyak boleh, tetapi biarlah beransur-ansur. Sikit-sikit lama-lama bertambah jadi banyak. Kalau terus banyak, tal sesuailah.
Macamlah nak kayuh basikal. Mana boleh terus kayu sekuat-kuatnya. Kenalah mula dengan perlahan, dan kemudian makin lama makin laju.
Post a Comment