Monday, March 16, 2020

Musim Wabak (bah. 4)


Dalam tulisan pertama bertajuk “MUSIM WABAK (bah. 1)”, kita bercerita tentang satu kuliah lama di youtube.com/watch?v=kyJgonWHd-A  . Kita juga ada menemui kuliah tersebut dalam format video bergambar di di laman Facebook Tasawuf SUNNI Al-Ghazali yang disiarkan live oleh Tuan Hafiz di https://www.facebook.com/656172247926837/videos/1223288927813663/ .

Berikut merupakan teks nota kuliah untuk hadirin bagi kuliah tersebut. Mendengar atau menonton dengan nota kuliah di tangan tentunya lebih bermanfaat.


ADAKAH BERUBAT MENGHILANGKAN/MELEMAHKAN TAWAKAL?

Apa tujuan berubat?
Berubat merupakan usaha dan ikhtiar untuk menghilangkan atau mengurangkan kemelaratan.

Bilakah berlaku kemelaratan?
Apabila kebolehan tubuh badan menurun.
Maksudnya apabila mulai melemah, sakit, rosak, dan seumpamanya.

Sebab2 yang menghilangkan kemelaratan itu ada 3 iaitu
i)                    Sebab2 yang biasanya pasti menghilangkan kemelaratan,
ii)                   Sebab2 yang biasanya dijangka dapat menghilangkan kemelaratan (yakni berusaha dengan ilmu dan amal yang jelas)
iii)                 Sebab2 yang diramalkan dapat menghilangkan kemelaratan (yakni berusaha dengan ilmu yang tidak jelas).

1.       Hal-hal yang pasti – Contohnya minum air dapat menghilangkan kemelaratan haus,  makan roti/nasi dapat menghilangkan kemelaratan lapar. Tidak boleh jika kita sengaja tidak mahu mengambil air dan nasi dengan alasan untuk bertawakal. Kata Imam Al-Ghazali : “Tidaklah termasuk dalam tawakal jika meninggalkannya.”

2.       Hal-hal yang dijangkakan (dengan ilmu yang jelas) – Melaksanakan nasihat tabib/doktor dalam usaha menyembuhkan sesuatu penyakit. Jika kita melaksanakannya, hal itu tidaklah berlawanan dengan tawakal.

3.       Hal-hal yang diramalkan (dengan ilmu yang tidak jelas) – Melaksanakan keputusan-keputusan ilmu tenung, jampi, menengok untung dan yang seumpama dengannya.Kat Imam Al-Ghazali : “Syarat tawakal adalah dengan meninggalkannya.”


BERUBAT TIDAK BERTENTANGAN DENGAN TAWAKAL

Berubat tidaklah bertentangan dengan tawakal kerana terdapat perbuatan, perkataan dan perintah Rasulullah saw tentangnya.

“Tidak ada suatu penyakit pun melainkan ada ubat baginya (yakni ubat) yang diketahui oleh orang yang mengetahuinya dan (ubat yang) tidak diketahui oleh orang yang tidak mengetahuinya, kecuali as-saam (maut).” (Ahmad, Thabrani)

“Berubatlah wahai hamba Allah! Sesungguhnya Allah menjadikan penyakit dan ubat.” (Turmizi, Ibnu Majah)

Ditanyakan kepada Rasulullah saw tentang usaha berubat dan ruqyah, adakah usaha itu bererti menolak takdir Allah?
Jawab baginda : “Berubat itu sendiri daripada takdir Allah.” (Turmizi, Ibnu Majah)

“Tidaklah aku melintasi suatu jemaah pun daripada malaikat melainkan mereka berkata : “Suruhlah umatmu berbekam.” (Turmizi - hasan)

Nabi saw bersabda kepada Ali ra ketika Ali sakit mata : “Engkau jangan makan yang ini (jangan makan ruthab – kurma  yang belum kering).” “Makanlah yang ini (makanlah siliq – semacam tumbuh-tumbuhan yang dimasak dengan tepung syair).” (Abu Dawud, Turmizi)

Imam Al-Ghazali menulis : “Ubat-ubat itu ialah sebab2 yang dijadikan dengan hukum Allah Taala sama seperti sebab2 yang lain. Sebagaimana roti itu ubat lapar dan air itu ubat haus, maka sakanjabin itu menjadi ubat kepada penyakit kuning dan sakmunia itu ubat untuk memudahkan buang air besar.”

Imam Al-Ghazali berkata : “Jelaslah bahawa Yang Menyebabkan Sebab2 (Allah) melaksanakan sunnah-Nya (sunnatullah) dengan mengikatkan musabab2 (akibat) dengan sebab2, untuk melahirkan hikmah.”

Kata Imam Al-Ghazali : “Ketahuilah, bahawa mereka yang berubat dalam kalangan kaum salaf (orang-orang yang terdahulu, biasanya merujuk kepada umat Islam generasi 300 Hijriyah dan sebelumnya) tidaklah terhingga banyaknya. Tetapi ditinggalkan juga berubat oleh segolongan daripada ulama2 besar.”


Bagi mereka (segelintir ulama2 besar zaman salaf itu), boleh meninggalkan daripada berusaha berubat itu atas beberapa sebab :

Sebab pertama – “Orang yang sakit itu ialah orang yang memperoleh kasyaf. Telah terbuka baginya kasyaf bahawa telah sampailah ajalnya. Maka berubat itu tidak akan bermanafaat kepadanya lagi.”
“Ada yang mengetahuinya melalui mimpi yang benar, ada yang melalui sangkaan yang berat, dan ada yang melalui kasyaf yang meyakinkan.”

Sebab kedua – “Orang yang sakit itu sibuk dengan hal ehwalnya, dengan ketakutan akan akibat kesudahannya dan dilihat oleh Allah Taala kepadanya. Maka hal-hal itu melupakannya oleh yang demikian akan kepedihan sakit, lalu tiada melepaskan hatinya untuk berubat, kerana kesibukan dengan hal ehwalnya itu.”

Sebab ketiga – “Penyakit itu sudah berjalan lama. Dan ubat yang disuruhkan, dengan dikaitkan kepada penyakitnya itu diduga ada manfaatnya, yang berlaku sebagai berlakunya tenung dan jampi. Maka ditinggalkan oleh orang yang bertawakal.”

Sebab keempat – “Hamba itu bertujuan untuk mengekalkan sesuatu masalah penyakit supaya memperoleh pahala sakit, dengan kebagusan sabar atas ujian daripada Allah. Atau untuk dia menguji dirinya pada kemampuan bersabar.”

Sebab kelima – “Ada hamba itu telah mendahului baginya dosa2. Ia takut daripada dosa2 itu. Ia lemah daripada menutupkannya (dengan memebri kafarat dan lain-lain). Maka ia berpendapat bahawa sakit apabila berkepanjangan, maka dapat menutupkannya. Lalu ia meninggal berubat kerana takut segera hilangnya sakit.”

Sebab keenam – “Hamba itu berasa dirinya akan permulaan kesombongan dan kedurhakaan, dengan lamanya masa sihat. Lalu ia meninggakan berubat, takut segera hilangnya penyakit, maka ia diulang-ulangi oleh kelalaian, kesombongan dan kedurhakaan.


MENOLAK PERBUATAN SENGAJA TIDAK MAHU BERUBAT
(SENGAJA MENOLAK DARIPADA BERUSAHA DAN BERIKHTIAR)

Dakwa sebahagian orang kononnya Nabi saw berubat akan kemelaratan kerana hendak menunjukkan contoh sahaja. Sebenarnya orang2 yang berusaha dan berikhtiar berubat akan kemelaratan itu berdaa pada darjat/maqam yang rendah.

Antara jawapannya – dahaga, lapar dan kesejukan itu juga kemelaratan. Jadi, mengapa engkau minum, makan dan memakai baju?

Jawapan lain – Kisah Saiyidina Umar dan para sahabat r.hum dan wabak penyakit kolera (taun).

Suatu hari mereka menuju ke Syria dan tiba di satu tempat bernama Al-Jabiah (berhampiran Damsyik). Mereka mendapat khabar bahawa penyakit taun sedang melanda kawasan itu dan ada banyak kematian di sana. Wujud perbezaan pandangan sama ada mereka akan masuk ke kawasan itu atau tidak.

Satu golongan tidak mahu masuk kerana perbuatan itu mendedahkan diri secara sengaja kepada wabak tersebut.
Satu golongan itu bersedia untuk masuk dengan alasan bertawakal, tidak lari (tidak mengelak) daripada takdir dan tidak lari daripada mati.

Ketika ditanyakan kepada Saiyidina Umar, keputusannya : “Kita kembali (berpatah balik) dan kita tidak pergi kepada taun.”
Pihak yang berbeza pandangan berkata : “Bukankah tindakan itu ertinya kita lari daripada takdir Allah?”
Umar ra menjawab : “Benar, kita lari daripada takdrir Allah kepada takdir Allah.”

Selepas itu Saiyidina Umar pergi mencari Abdur Rahman bin Auf untuk bertanya. Jawab Abdur Rahman bin Auf : “
Dalam hal ini wahai Amirul Mukminin, ada sesuatu yang aku dengar daripada Rasulullah saw.”
Umar ra pun berkata : “Allahu Akbar!”
Abdur Rahman menyambung : “Aku mendengar Rasulullah saw bersabda : “Apabila kamu mendengar ada penyakit taun di suatu daerah, janganlah kamu datang kepadanya (pergi ke sana). Dan sekiranya terjadi penyakit taun di suatu kawasan sedangkan kamu berada di sana, makan janganlah kamu keluar untuk lari daripadanya.” (Bukhari)

Umar ra gembira mendengar ahl itu dan memuji Allah Taala, kerana bersesuaian hal itu dengan pendapatnya.

Maksud cerita ini, berusaha dan berikhtiar itu termasuklah berubat tidaklah bertentangan dengan tawakal.

Mengapa ada larangan bagi orang2 yang berada di kawasan kolera daripada meninggalkannya? Bukankah kita kena berusaha dan berikhtiar untuk mengelak daripada terkena kolera?

1.       Umumnya dilarang, tetapi dalam kes-kes tertentu dibenarkan keluar.
2.       Supaya orang2 yang tidak terkena kolera dapat berkhidmat kepada orang yang terkena kolera. Jika tidak, semua pesakit akan mati.
3.       Dikhuatiri orang2 yang keluar itu akan tersebarkan pula wabak itu ke kawasan lain.


TAWAKAL DALAM MENZAHIRKAN DAN MENYEMBUNYIKAN SAKIT

Umumnya menyembunyikan sakit, menyembunyikan kemiskinan dan pelbagai dugaan itu adalah sebahagian daripada gedung2 kebajikan. Tetapi menzahirkannya tidaklah mengapa apabila benar niat dan maksud kita.

Maksud (tujuan) menzahirkan sakit itu :
1.       Untuk berubat. Tentulah kena maklumkan kepada orang2 tertentu terutamanya tabib. Niatnya memberitahu dan bukannya mengadu.
2.       Untuk memberi pengajaran kepada orang lain.
3.       Untuk menunjukkan kelemahan diri dan kebergantungan kepada Allah.


Abu Zulfiqar Al-Amsyari
16 MAC 2020

No comments: