Wednesday, November 7, 2012

Tazkirah Facebook 36 (Oktober 14, 2012)


Bagai mencurahkan air ke daun keladi, sekalipun daunnya berdegil menolak air, tetapi air yang jatuh ke bumi tetap diserap oleh akarnya, dihantar kepada daun melalui batangnya. Air yang jatuh ke bumi tadi, tetap dimanfaatkan oleh tumbuhan lain di sekitarnya. Tumbuhan di sekitar pokok keladi akan mempengaruhi suasana dan keadaan pokok keladi.

Berdakwah (contohnya berkata-kata) kepada orang yang tidak mahu didakwah, sekalipun dia berdegil menolak dakwah kita, tetapi sekurang-kurangnya ada juga sepatah dua perkataan kita yang tersimpan dalam hatinya. Paling kurang pun gambaran dan suasana ketika kita mendakwahkan dirinya itu, terakam juga sedikit dalam mindanya.

Selain itu, dakwah kita kepadanya turut terdengar atau terpandang oleh orang-orang di sekelilingnya. Orang-orang di sekitar mereka yang mengambil manfaat daripada dakwah kita itu, tentunya akan membentuk persekitaran positif kepada si dia, yang akan mempengaruhi juga si dia. Pusing ikut mana pun, air dakwah yang disiramkan ke atas daun keladi kedegilan, tetap membawa manfaat sekalipun sedikit.

Sebab itu para pekerja pada jalan Allah tidak mudah dikuasai jemu.

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails