Sunday, November 25, 2012

Belajar Ilmu Tinggi, Baru Ilmu Rendah?


Dalam salah satu kuliah kitab Ihya’ ‘Ulumiddin, saya mengatakan ada orang mencari ilmu-ilmu agama yang tinggi-tinggi terlebih dahulu (contohnya ilmu hakikat), kemudian baru hendak cari ilmu-ilmu yang lebih rendah (contohnya ilmu fiqh). Mereka mendalami agama secara melawan arus, menyebabkan akhirnya nanti mereka sukar hendak turun ke ilmu-ilmu yang lebih rendah sedangkan ilmu-ilmu yang lebih rendah ini ada yang sangat penting. Seorang hamba Allah menyatakan pandangan sebaliknya…

HAMBA ALLAH :
llmu yang tinggi-tinggi tu ilmu fekah, ilmu yang bawah-bawah ni ilmu hakikat. Ramai yang mula dengan fekah yang kemudiaannya susah sangat nak faham ilmu yang bawah.

ABU ZULFIQAR :
Nampaknya berbeza dengan ajaran Imam Al-Ghazali khususnya dalam Ihya' 'Ulumiddin dan umumnya dalam kitab-kitabnya yang lain, kerana baginya ilmu hakikat itu termasuk dalam ilmu-ilmu yang tinggi-tinggi dan ilmu fiqh itu ilmu yang biasa-biasa. Wallahua'lam.

HAMBA ALLAH :
Wallahua'lam.
Saya ada satu persoalan, bukankah Nabi Muhammad mengajar dulu bab-bab aqidah sebelum hal-hal fiqh?

ABU ZULFIQAR :
Benar, tetapi bukan ilmu hakikat. Ilmu Tauhid Sifat 20 belum mencapai ilmu hakikat lagi. Sebab itu dalam sistem pengajian pondok/pesantren, Sifat 20 diajar awal, tapi kitab-kitab ilmu hakikat seperti Durrun Nafis dan Kasyful Asrar diajar hujung-hujung, dan adakalanya kepada murid-murid yng layak sahaja.

Ilmu tauhid itu ada beberapa peringkat.
1. Tahap lulus - dengan mengakui 2 Kalimah Syahadah.
2. Tahap memuaskan - dengan memahami Sifat 20.
3. Tahap baik - dengan ilmu hakikat.
4. Tahap cemerlang - dengan ilmu mukasyafah.
(*Pembahagian di atas hanyalah huraian yang sangat ringkas dan umum)

Rasulullah tak ajar semua tahap aqidah itu sekaligus. Sebab itu ilmu hakikat itu termasuk ilmu yng tinggi-tinggi. Wallahua’lam.

Suka saya menyarankan, agar tuan mengikuti kuliah kitab Ihya' 'Ulumiddin ini dari awal, supaya lebih jelas dan lebih memahami, sebab isi kitab ini berkesinambungan dan saling berkait.

No comments: