‘Ilmu yaqin, ‘ainul yaqin, haqqul yaqin.
John di Amerika diberitahu bahawa di Malaysia ada sejenis
makanan namanya sambal tumis petai. John percaya, walaupun dia belum pernah
melihat atau merasanya. Pengetahuan dan kepercayaan John ini diperingkat ‘ilmu
yaqin. John tahu dan percaya kewujudan sambal tumis petai melalui kata-kata
orang. Tapi jika diletakkan 10 jenis lauk-pauk di depan John dan diminta dia
menunjukkan yang mana satu sambal tumis petai, pasti dia tidak dapat
menunjukkannya.
Kemudian John
datang ke Malaysia lalu ditunjukkan kepadanya sambal tumis petai.
Pengetahuan dan kepercayaan John terhadap sambal tumis petai ketika ini sudah
diperingkat ‘ainul yaqin kerana dia sudah melihatnya sendiri. Namun begitu,
jika diletakkan 10 pinggan lauk-pauk yang rupanya seperti sambal tumis petai
bersama-sama sepinggan sambal tumis petai di depannya, John masih boleh
tersilap tunjuk kerana dia belum pernah merasai sambal tumis petai itu.
Selepas itu John merasa/memakan pula sambal tumis petai
itu. Ketika itu ilmunya sudah pun naik ke peringkat haqqul yaqin, kerana John
bukan setakat tahu dan lihat, bahkan sudah pernah merasainya. Ketika diletakkan
10 pinggan lauk-pauk di depannya, dengan mudah John boleh memilih yang mana
satu sambal tumis petai tanpa tersilap lagi.
Beginilah kita hendaknya dalam beragama. Kita
menyembah/berabdi kepada Allah biarlah sampai ke peringkat haqqul yaqin. Ketika
itu sudah pastilah kita tidak akan tersalah sembah. Sembahan kita tepat. Kita
menyembah Allah Yang Esa, bukannya tersembah makhluk ataupun tersembah Allah
yang bercampur dengan makhluk. Makhluk mana pun yang mengaku sebagai Allah
kepada kita, kita boleh menyaringnya dalam masa 1 saat sahaja tanpa ragu-ragu,
tanpa perlu berfikir : “Ini Allah ke bukan ye?”
No comments:
Post a Comment