Wednesday, October 28, 2009

Orang Lain Lebih Memahami...?

KADANG-KADANG insan-insan yang jauh (dari segi tempat dan hubungan) dengan kita lebih memahami, menghargai, mengambil berat bahkan lebih mengenali kita berbanding insan-insan yang dekat dengan kita. Hal ini memang kenyataan yang pernah dirasakan oleh banyak orang.

Kita buat majlis pengajian, orang dekat lagi kita raikan tidak berminat untuk hadir. Orang jauh pula yang bersusah-payah datang. Yang lebih jauh lagi pula ternanti-nanti kuliah terbaru kita dimuatnaik ke internet.

Kita buat usrah, orang jauh terindu-rindu dan ternanti-nanti untuk duduk dalam usrah kita. Orang dekat? Kalau tak ada dibuat lagi bagus. Jika kita tak pecah peluh mengambil inisiatif untuk buat program-program agama, mereka menyebutnya pun kalau boleh tak mahu. Apatah lagi untuk merancang dan mengikutinya.

Kita buat risalah dakwah, orang jauh boleh berbangga dan sedia untuk membeli walaupun kita beri percuma. Berulang kali khatam risalah kita dan boleh pula ajak kita membincangkan sisi kandungannya. Orang dekat? Tidak pula terasa ringan tangan untuk membelek-belek risalah kita, padahal percuma juga. Kalau dibuka pun, sekali itulah. Jangan harap nak diulang, jauh sekali untuk membincangkan isi kandungannya. Orang jauh memanjangkan pula risalah kita kepada orang lain, mengambil peluang pula untuk berdakwah. Orang dekat, kadang-kadang kita sebut tentang perkara yang disentuh dalam risalah itu, rupa-rupanya mereka tidak terperasan pun ia disentuh. “Ye ke? Ada masuk dalam risalah ke? Tak perasan le.”

Kita buat blog peribadi bernada dan beraroma keagamaan. Laman-laman agama umum pun kita wujudkan. Tentulah orang dekat lebih tahu akan usaha-usaha kita di internet. Tapi kadang-kadang yang dekat itu tak pernah langsung membuka laman-laman kita, bahkan memang tak ada niat pun nak klik walau sekali. Cukuplah sekadar tahu yang teman mereka ada buat laman agama di internet.

Dalam blog kita biasanya ada pemikiran kita, luahan hati kita, harapan kita, rancangan kita, pegangan kita, masalah kita, tawa tangis kita dan sebagainya. Orang yang selalu melayarinya, lama-kelamaan dia akan kenal isi hati kita. Sebab itu mereka boleh memahami, bersimpati, memotivasi dan menghargai kita. Malangnya insan-insan di sekeliling kita pula buat endah tak endah akan blog kita. Tak ada apa yang hendak mereka teliti. Lebih-lebih lagi kerana blog kita tidak kena dengan hawa nafsu mereka. Akhirnya mereka gagal memahami, mengenali, bersimpati, menghargai orang yang dekat dengan mereka ini.

Orang jauh tahu kita sedang sakit, orang dekat mahu kita bekerja sebagai orang sihat, dan melayan mereka sebagai orang sihat. Orang jauh tahu kita sedang berada dalam kekusutan yang besar, orang dekat anggap kita tak reti bergaul. Orang jauh tahu perjuangan dan rancangan kita begini dan begini, orang dekat terkejut beruk apabila sesekali kita lontarkan.

Peluang untuk lebih memahami sudah kita sediakan, tapi mereka yang tidak menganggap ia penting. Apabila timbul satu-satu masalah, sering saja mereka merasakan diri mereka lebih benar. Kita pula terpaksa ambil begitu banyak masa untuk menjelaskan semula dari awal kedudukan sesuatu perkara. Tersenyum syaitan melihat masa kita yang sepatutnya boleh dimanfaatkan untuk hal-hal keagamaan dihabiskan begitu saja. Tuhan beri nikmat memandang, membaca dan berfikir, gunakanlah wahai teman.

Itulah... apabila namanya AGAMA, banyak orang berat hati. Banyak bahagian AGAMA bertentangan dengan hawa nafsu mereka. Ini yang dinamakan Islam pilih-pilih. Bahagian Islam yang mana menguntungkan mereka, menyedapkan hawa mereka, memuaskan kehendak mereka dan menyeronokkan mereka akan mereka ambil, bahkan pertahankannya bersungguh-sungguh. Jika kita teralpa sedikit pun bukan main tarik muka dan melentingnya.

Tapi kalau kena bahagian agama yang mereka terpaksa berkorban, kena bersusah-susah sedikit, yang tidak memberi keseronokan, mereka tolak mentah-mentah. Kalau tidak mentah-mentah pun, ditolak separuh masak. Mereka memang tidak ada hati untuk mengambil Islam SECARA KESELURUHANNYA. Pelbagai alasan dikarang untuk menolak dan menidakkan mana-mana bahagian agama yang tidak kena dengan kehendak hawa nafsu mereka.

“Alex, susah betoi la nak tengok muka hang. Hang ni tak ingat kat kami ka? Seminggu sekali pun belum tentu boleh dengaq sogha hang.”

Jika mereka orang yang mahu kepada agama, mahu bekerja untuk Tuhan, seminggu 5 kali pun boleh duduk bersama-sama dalam tempoh yang lama. Datang berjemaah ke surau, sudah tentu jumpa. Paling kurang pun sekali sehari sudah tentu berbalas sapa. Datang pengajian, pergi ke majlis guru-guru lain pula berasama-sama, ikuti usrah mingguan, ikuti pula program jemaah, buat aktiviti ibadah mingguan bersama-sama, menziarahi orang lain kerana dakwah, buat halaqah zikir bersama-sama.... mungkin hampir setiap hari boleh jumpa kalau mereka sanggup korbankan kerehatan dan hiburan mereka untuk sama-sama menggerakkan agama Allah.

Tapi... nama saja pertemuan atas ‘agama’, tinggal harapan sajalah. Berkumpul atas nama perjuangan, menyebutnya pun tak mahu. Hendak lari lagi ada. Berkumpul atas ‘sembang-sembang kosong’, menonton hiburan tak selaras dengan Islam bersama-sama, berjalan makan-makan angin, atas majlis-majlis makan, atas nama harta (tanah, rumah, kebun, duit), atas nama ‘berkumpul ramai-ramai’..... agenda yang paling mereka suka. Kita dipandang salah pula jika gagal menghadirkan diri, malah dikatakan salah di sisi agama- sombong, tak mahu bergaul, menolak kawan, kera sumbang, masalah mental, ikut ajaran agama yang salah... macam-macam label dilambakkan kepada kita.

Padahal, hakikatnya ruang untuk berehat pun kita tak ada. Tanggungjawab lebih banyak daripada masa yang ada. Fikiran sentiasa berjalan khususnya untuk hal-hal keagamaan. Diam kerana berfikir ataupun berzikir. Mereka sepatutnya sedar, kurangnya masa kita bersama-sama mereka kerana mereka tidak sanggup menghabiskan masa senang mereka dengan kerja-kerja pada jalan Allah. Sebab itu nampak kita pun seminggu sekali. Cuba mereka korbankan sedikti kesenangan dan melibatkan diri dalam usaha-usaha menggerakkan agama Allah, setiap hari boleh tengok muka kita. Untuk kita mengorbankan jalan kita dengan selalu menyertai perhimpunan-perhimpuan mereka, mustahil untuk kita lakukan.

Sebab itulah selalu kita ambil fahaman- berdakwah kepada yang mahu saja. Bukan kita sengaja hendak meninggalkan mereka yang tidak/ kurang mahu. Tapi darab campurnya sudah kita kaji. Berusaha ke atas 10 orang yang mahu, mungkin kita oleh dapat 7 orang pejuang yang kekal sebagai penggerak agama Allah. Tapi jika kita habiskan masa kepada 10 orang yang tak/ kurang mahu, mungkin kita akan dapat 3 orang saja. Kita terpaksa buat pilihan sebegini kerana masa dan tenaga kita sangat terbatas.

... tak tahulah macam mana hendak dihurai lagi...

...selalu... kadang-kadang.....

............................

No comments: