Sunday, October 18, 2009

Dialog dengan Jin

Saya ingin kongsikan salah satu dialog saya dengan jin. Dialog ini berlaku ketika saya cuba mengeluarkan jin itu dari badan seorang wanita. Di bawah ialah bicara kami (lebih kurang).


@ Kamu agama apa ni?

# Entah, tak tahu!

@ Eh, takkan agama sendiri pun tak tahu?

# Entah! Tak ada agama!

@ Ooo... jadi kamu ni tak ada agama la ye?

# (Diam)

@ Kalau macam tu, kami nak ajak kamu masuk agama Islam. Mahu tak?

# Tak nak!

@ Eh, kenapa tak mahu?

# Tak mahulah!

@ Masuk agama Islamlah bagus!

# Agama Islam susah!

@ Eh, mana pulak susah! Islam tu indah, Islam tu mudah!

# Aku tak mahulah!

@ Allah kenal tak?

# Tak tahu Allah. (* Tapi dia menyebut ‘Allah’ dengan fasih, tidaklah berbunyi seperti sebutan orang bukan Islam ataupun muallaf di negara ini)

@ Nabi Muhammad kenal tak?

# Tak tahu, tak pernah tengok pun! Tapi dengar nama ada le.

@ Nabi Muhammadlah yang bawa agama Islam. Kamu nak masuk agama Islam tak?

# Tak mahu.

@ Kalau kamu masuk agama Islam, di akhirat nanti kamu tak masuk neraka. Kamu akan masuk syurga. Tak takut masuk neraka?

# Huh, hidup ni lama lagi (lambat lagi nak jumpa akhirat).

@ Masuk agama Islamlah! Kami ajar baca dua kalimah syahadah, kamu ikut ye?

# Tak mahu!

Berkali-kali saya pujuk dia menganut agama Islam tetapi pintu hidayah belum terbuka untuknya.


@ Kenapa masuk dalam badan makcik ni?

# Aku nak duduk dengan dia. Aku jumpa dia, aku suka dengan dia.

@ Kenapa nak duduk dengan dia?

# Saja suka-suka.

@ Mana boleh macam tu. Kesian kat makcik ni. Dia pun tak redha, anak-anak dia pun tak suka kamu masuk dalam badan dia. Kamu menyusahkan dia. Kamu keluar ye?

# Tak mahu!

@ Tak baik buat makcik ni macam ni.

# Aku tak mahu bagi dia sembahyang!

@ Tak boleh la macam tu. Makcik ni nak amalkan agama dia.

# Aku tak ada tempat nak pergi. Rumah aku dah tak ada.

@ Rumah kamu kat mana?

# Tu kat pokok depan tu. (* Pokok itu sudah ditebang)

@ Kamu keluarlah, pergi tempat lain.

# Ke mana aku nak pergi? Saudara-saudara aku semua dah tak ada. Tinggal aku seorang aje.

@ Ooo... yatim piatu le ni ye?

# (Mengangguk).

@ Kamu pindah le ke tempat lain.

# Ke mana?

@ Pindah ke laut mahu tak?

# Laut mana? Aku tak tahu di mana laut.

@ Kami tolong bawa nak tak?

# Tak mahu!

@ Pindah ke bukit mahu tak?

# Tak tahu bukit! Tak nampak bukit pun!

@ Tu di belakang tu ada bukit. Nak pindah tak? Boleh kami tolong bawa.

# Tak mahu!

@ Apalah kamu ni... jin biasanya duduk di laut, di bukit.

Pujukan agar dia mahu berpindah gagal. Kalau guru saya, biasanya dia akan berkeras dengan si jin, baik dari segi bicara mahupun perbuatan. Tapi saya banyak berlembut. Sebab itulah agaknya jin-jin kurang gentar.


@ Kalau kamu tak mahu keluar, kami akan baca lagi ayat-ayat.

# (Diam)

@ Nabi Sulaiman kenal tak? Kami panggil Nabi Sulaiman ye?

# Entah, tak tahu Nabi Sulaiman! Tak pernah tengok pun!

@ Haron Din kenal tak?

# Tak tahu Haron Din, tak pernah tengok pun!

@ Kami panggil Haron Din datang boleh?

# Jangan!

@ Eh, kenapa jangan?

# Tak mahu!

@ Panggil Ismail Kamus boleh?

# Jangan!

@ Panggil siapa yang boleh?

# Siapa-siapa pun jangan panggil!


@ Sebab kamu tak mahu keluar, kami nak pukul sikitlah!

Saya ambil serban lalu menggayakan hendak memukul belakangnya, dia mengangkat bahu tanda hendak menahan walaupun saya berada di belakang si makcik. Tiga kali saya buat seolah-lah hendak memukul dan dia bergerak seolah-olah nampak bila masa saya hendak memukul. Beberapa pukulan (sebenarnya hanya rembasan perlahan) beserta zikir dilakukan tapi nampaknya tidak berkesan. Sewaktu belajar dulu, sepatutnya pukulan dibuat menggunakan tapak tangan walaupun ke atas pesakit wanita, tapi saya kurang selesa kecualilah jin itu jenis garang dan melawan. Rembasan dengan serban, sejadah ataupun apa-apa kain pun ada kalanya berhasil juga.

@ Dekat makcik ni, kamu duduk kat mana? Kat kepala ke... kat buah pinggang ke...?

# Dekat kaki.

@ Kaki yang mana?

# Ni (sebelah kanan). (* Sejak terkena gangguan, tangan dan kaki makcik ini memang seakan-akan lumpuh sebelah kanan)

Rembasan dibuat di bahagian kaki tetapi masih kurang berkesan.


Saya doakan sebotol air mineral.

@ Kamu minum air ni ye?

# Tak mahu.

@ Air ni sedap ni. Tak mahu?

# (Menggeleng)

Air dipercikkan ke kepala, muka, dada, badan dan kakinya.

@ Rasa macam mana? Sedap tak?

# (Mengangguk)

@ Tu la, orang dah kata dah sedap! (* Sebenarnya ketika air doa direnjiskan tadi, si jin lari keluar tanpa kami sedari)

@ Nak minum tak air ni?

# (Mengangguk).

Saya berasa pelik kerana mahu pula si jin minum air doa.

@ Ini makcik ke?

# Ya, makcik. (* Patutlah dia setuju untuk minum, jin da keluar, tinggal si makcik saja).


Sekadar itu saja sesi rawatan yang mampu saya ikhtiarkan. Saya doakan sebotol air untuk dibuat ‘pagar’ dari dalam rumah. Cara-cara untuk memagar dijelaskan kepada ahli keluarganya tapi mereka minta saya tolong buatkan.

Selesai memagar, ahli keluarganya minta tengokkan tapak pokok yang ditebang. Seplastik kecil garam didoakan lalu bahagian depan rumah dipagar. Oleh kerana rumah teres, tak dapat hendak memagar sekeliling rumah. Tapak pokok itu ditaburkan garam sambil membaca ayat-ayat Al-Quran.

Kemudian keluarga si makcik terperasan beberapa tangkal yang diletakkan di atas setiap pintu. Yang peliknya , selama hari ini mereka memang mencari dan membuang segala macam benda yang boleh dianggap tangkal, tetapi baru pada malam itu mereka terperasan tangkal di setiap pintu. Seolah-olah tangkal-tangkal itu terlindung.

Ada 7 tangkal kesemuanya. Selepas berbincang dengan teman saya (yang juga seorang perawat), kami bersetuju supaya semua tangkal tersebut dibuang. Semuanya saya tawarkan dengan aliran air yang didoa bersama bacaan ayat-ayat al-Quran. Kami minta ahli keluarga si wanita membuangnya ke sungai.

Sehingga kami pulang, si jin tidak lagi mengunjungi si makcik. Cuma ketika mendengar tapak ‘rumah lama’nya hendak ditabur garam yang didoakan, si makcik berasa seram sejuk.


Video ini tidak ada kaitan dengan kisah di atas. Video ini memaparkan suasana di Darussyifa'.

No comments:

Anda mungkin meminati:

Related Posts with Thumbnails